Offertes
Leer meer over het ondernemerschap
Zoeken

Wanneer je een offerte verstuurt is het belangrijk dat je alle informatie juist vermeld hebt staan. Een foutloze offerte komt een stuk professioneler over en heb je meer kans de klant binnen te halen. Maar, hoe kan je nou het best een offerte opstellen? Wat moet er allemaal in staan en hoe ziet een juiste offerte opbouw eruit? [TOC] ![offerte opstellen](https://offerte.nl/images/kQvyG9JHQB98tH3MIpq0qNG4rSTW4QLyx8aUA2UX.png) De Kamer van Koophandel heeft enkele richtlijnen opgesteld waaraan je offerte moet voldoen. Er is niet echt een “standaard” als het gaat om offertes. Zoek je naar een offerte voorbeeld, dan krijg je veel verschillende designs te zien. Er staan goede offerte voorbeelden tussen maar je komt ook genoeg foute offerte voorbeelden tegen. **Let op: We hebben een kant en klaar voorbeeld voor je gemaakt waar je zelf aanpassingen in kan doen. Download het volgende bestand en maak je eigen offerte:** https://docs.google.com/document/d/1320nwOBjET7yrI6-GMP6Zg6bgOge8Z-C2-6a9HUsmfg/edit?usp=sharing In dit artikel behandelen we in volgorde van de juiste opbouw de elementen die erin horen te staan. In het kort zijn de punten als volgt: - De juiste gegevens van zowel jou als de klant - Dagtekening van de offerte - Een offertenummer - Samenvatting en details van de werkzaamheden of dienstverlening - Vermelding van de kosten: denk aan (uurtarief of (project/product)prijs. - Geldigheidstermijn van de factuur - En een verwijzing naar je algemene voorwaarden. 1. De juiste gegevens ![stap1](https://offerte.nl/images/8SKsdW3TWlTHIxFXQFUDM6LWdFE8yUyTcwVssYuq.png) Om te beginnen is het onwijs belangrijk dat de NAW / adresgegevens van zowel jou als van de klant kloppen. Los van het feit dat het extra belangrijk als je de offerte per post verstuurt, staat het netjes als alle informatie klopt. 2. Dagtekening ![stap 2](https://offerte.nl/images/Leqp9SOuXPX6bxqSP7Lm7mbC987glZRhlCSPJrp9.png) De dagtekening geeft aan wanneer de offerte is opgemaakt. Dit is de startdatum voor de geldigheid/offertetermijn. 2.1 Offertenummer ![stap 21](https://offerte.nl/images/08jlNLnaQQSZSiygo5oaNjlyrsTXeBVRYI8qBc5y.png) Net als bij een factuur is een uniek offertenummer praktisch en belangrijk bij een offerte opstellen. Voor zowel je eigen administratie als die van je klant. Bij contactmomenten met je klant kan je met een offertenummer (of referentie) direct de juiste informatie naar boven halen. 2.2 Hoe lang mag het duren? ![stap 22](https://offerte.nl/images/MFnbAoZP2tEfTHLuu0lz6KzgmKZ7wb7YqcliTxXm.png) Soms heeft je klant wat tijd nodig om een beslissing te maken, maar jij wilt natuurlijk ook niet al te lang wachten. Geef daarom een geldigheidsperiode op je offerte. Daarmee maak je duidelijk dat je aanbod alleen geldt binnen dit tijdsbestek. 2.3 Offerte referentie ![stap 23](https://offerte.nl/images/yn1tma7jaIJo1tmkzEQm2v5wGRIOYumIj5rGFy4r.png) Geef bij het opmaken van een offerte eventueel een referentie op. Met een duidelijke offerte referentie is het eenvoudig, snel en gemakkelijk om met je klant te communiceren zonder steeds een offertenummer nodig te hebben. Bijvoorbeeld “Schilderklus-fam-Janssen” of “Grootboekhouding-Bakker-Janssen”. 3. Wat ga je doen of leveren? ![stap 3](https://offerte.nl/images/lVAml2yFdCD2HxZLcAGjTt0NnKfno7bdEY2gJPiN.png) Zet op iedere offerte een duidelijke beschrijving van je dienst(en) en/of product(en) die je levert. Splits deze eventueel uit als je meerdere opties aanbiedt. Een heldere beschrijving maakt het voor je klant eenvoudiger te begrijpen wat je precies aanbiedt en uiteindelijk eenvoudiger te kiezen. 4. Begeleidend stuk tekst bij je offerte ![stap 4](https://offerte.nl/images/lSu2fHf8vGmad442pcYOjxozfj9dB37NyoK2Te7g.png) Ga je een offerte maken voor een mogelijke klant? Dan is het aan jou de keuze of je een begeleidend schrijven meestuurt. Sommige ondernemers sturen een begeleidend schrijven mee met hun offerte, vaak op een losse pagina. Doe je dit niet dan heb je nog altijd de mogelijkheid om een (kort) stuk tekst op je offerte te plaatsen. Geef terugkoppeling aan je klant, geef aan wat je aanbiedt en waarom je dit doet. Een vriendelijke afsluiter staat altijd fijn. 5. Wat mag het kosten? ![stap 5](https://offerte.nl/images/6BsZcDc3DWmd1X80AhErn1qOV0lMTlJqftzEZfHi.png) Werk je op basis van een uur- of projectprijs? Heb je een bedrag of prijs afgesproken? Geef dit duidelijk aan op je offerte. Verkeerde of onduidelijke prijsafspraken zijn een doorn in het oog voor klanten. Dit geldt ook voor het vermelden van de btw: wees duidelijk of het inclusief of exclusief btw is. Ondernemers zijn het gewend dat prijzen vaak exclusief BTW zijn maar consumenten niet. 6. Algemene voorwaarden ![stap 6](https://offerte.nl/images/VsVfyPu8Bq2vEFse4NSCelCUDsmTDxZcmX8mkcCL.png) Omdat een offerte een formeel document is met daarin afspraken die je maakt met je klant, doe je er wijs aan om je algemene voorwaarden mee te sturen. Dit kan eventueel ook met een link als jouw algemene voorwaarden b.v. op je website staan. 7. Huisstijl en vormgeving ![stap 7](https://offerte.nl/images/WYQItDgGiOEyHDclGQyKGhfoEZOTC5TtpbrMWhgN.png) Beschik je over een huisstijl, thema en/of logo? Maak hier gebruik van om je offerte meer herkenbaarheid te geven, het oog wilt ook wat. Dit staat een stuk mooier dan een simpel stukje tekst in b.v. een word document.

>

Een goede offerte maakt het verschil tussen een opdracht binnenhalen en een opdracht aan je neus voorbij zien gaan. Daarom is het extra belangrijk om hier voldoende aandacht aan te besteden. Heb je nooit eerder een offerte gemaakt, of laten je huidige offerte-skills te wensen over? Met dit offerte stappenplan sla je de plank nooit meer mis. Zelfs als het gaat om een online offerteaanvraag. Wat is een offerte? Een offerte is een uitgebreide prijsopgave. De potentiële klant wil weten wat jouw dienst of product precies gaat kosten en hoe je de opdracht denkt te gaan uitvoeren. In de offerte kun je dit benoemen. Maar met alleen een bedrag neerzetten en dan ‘vriendelijke groet’, kom je er niet. Een klant wil meer weten! Bijvoorbeeld hoe je aan het bedrag komt. Is het gebaseerd op je uurtarief? Op materiaalkosten? Of kost het extra geld omdat het een spoedklus betreft? Zelf een offerte opvragen? Bij ons kan je de volgende branches vergelijken; * [notaris offertes](https://offerte.nl/notaris) * [koffie offertes](https://offerte.nl/koffie) * [boekhouder offertes](https://offerte.nl/boekhouder) * [alarm offertes](https://offerte.nl/alarmsysteem) * [webdesign offertes](https://offerte.nl/webdesign) * [online marketing offertes](https://offerte.nl/online-marketing) * [uitvaart offertes](https://offerte.nl/uitvaart) * [schoonmaak offertes](https://offerte.nl/schoonmaak) * [mediation offertes](https://offerte.nl/mediation) De offerte als visitekaartje De lezer wil ook graag nader kennis maken met je bedrijf. Jij haalt toch ook niet zomaar een vreemde in huis? De offerte is dus je kans om meer van jezelf te laten zien. Zet je beste beentje voor. Laat zien dat je de klant begrijpt. Dat je goed geluisterd hebt. Jíj weet precies wat hij nodig heeft en jíj kan daarvoor zorgen. Graag zelfs. Any time. Dát wil de klant horen. Wat heb je nodig om een goede offerte te maken? Om een goede offerte te maken, heb je zoveel mogelijk gegevens van de klant nodig. Wat is precies de bedoeling? Waar is de klant naar op zoek? Via het aanvraagformulier krijg je al heel wat informatie binnen. Mis je nog gegevens, bel de klant dan altijd even op. Mailen kan natuurlijk ook, maar bellen is vaak sneller, en bovendien is dit een goede aanleiding om even persoonlijk contact te leggen met je potentiele opdrachtgever. Stappenplan voor een goede offerte Als je alle gegevens hebt verzameld, kun je aan de slag. Dit stappenplan helpt je om een goede (online) offerte te maken. Uiteraard kun je alles aanpassen aan jouw situatie. Stap 1. De basics In een goede offerte staan in ieder geval de volgende gegevens: * Contactgegevens van je bedrijf, plus het bankrekeningnummer, btw-nummer en het nummer van de Kamer van Koophandel (net als op een factuur eigenlijk). Als je je bedrijfslogo toe kunt voegen is dat natuurlijk nog beter. * De gegevens van de klant. * Datum van de offerte en een offertenummer. Stap 2. De aanhef Dit is het eerste stukje tekst dat de potentiele opdrachtgever leest. Grijp hem (of haar) dan ook meteen bij de lurven. Met een sterke openingszin valt jouw offerte direct op. Een klant die je nog nooit ontmoet hebt, spreek je natuurlijk niet aan met ‘Hi Menno, ik heb een prijsopgave voor je’. Gewoon beginnen met ‘beste’ of ‘geachte’ is prima, net als de u-vorm. Maar afgezien daarvan kun je nietszeggende zinnetjes als ‘naar aanleiding van’ best weglaten. Voorbeeld: ‘Geachte heer de Vries, wat een indrukwekkende bedrijf is Van Helst Bloementransport. Ik kan me goed voorstellen dat u behoefte heeft aan een deskundige en ervaren boekhouder die alles weet over internationale transacties. Ik vertel u daarom graag wat wij voor u kunnen betekenen en welke kosten daaraan verbonden zijn.’ Dat komt toch lekkerder binnen dan ‘Geachte heer de Vries, naar aanleiding van uw aanvraag stuur ik u deze offerte.’ Gááp. Stap 3. Beschrijving van de werkzaamheden Nu je eenmaal de aandacht hebt, is het zaak om de vaart erin te houden. Beschrijf de vraag van de klant kort maar zo goed mogelijk. Laat daarnaast zien dat je je hebt ingeleefd in zijn situatie en dat je een oplossing paraat hebt. “Uw bedrijf is gevestigd op de Brink. De panden op dit industrieterrein hebben veel raampartijen. Daarom heb ik in het voorstel ook een stelpost voor glazenwassen opgenomen.” Met zo’n proactieve houding val je op tussen de concurrenten! Stap 4. De prijs Een van de belangrijkste onderdelen van een goede offerte: wat gaat het kosten? Wees bij de uitwerking van dit stukje zo concreet mogelijk. Is het een uurprijs of een projectprijs? Reken je extra reiskosten? Gaat het om een inschatting of om een definitieve prijs? Vermeld ook of het bedrag inclusief of exclusief btw is. Hoe duidelijker hoe beter. Stap 5. Afsluiten Je bent er bijna! Voeg tenslotte nog de volgende gegevens toe: * De geldigheidsduur van de offerte. Tot wanneer geldt je aanbod? Een week? Een maand? * Een verwijzing naar de algemene voorwaarden van je bedrijf (stuur die mee of verwijs naar de webpagina waarop ze gepubliceerd staan). * Eventuele aanvullende informatie over je bedrijf. Je kunt natuurlijk ook een brochure of folder meesturen. * Reviews van andere klanten, of een verslag van een soortgelijke klus die je al eerder hebt gedaan. * Sluit af met de mededeling dat de klant altijd mag bellen of mailen als er nog vragen zijn (check: staan je telefoonnummer/emailadres ergens? Zo niet, voeg toe!). Stap 6: Het oog wil ook wat Zo, je offerte is klaar. Tenminste, qua tekst. Nu moet je er nog voor zorgen dat het er goed uitziet en leesbaar is. Werk bij voorkeur met kleinere alinea’s. Niets is zo ontmoedigend als grote lappen tekst; daar haakt een klant snel op af. Staat alles netjes uitgelijnd? Zijn de hoofdletters en punten in orde? Check vooral ook op taal- en spelfouten. ‘Hij verzorgd u boekhouding’ is voor veel mensen een afknapper. Geen ster in spellen? Laat iemand anders er dan even naar kijken of activeer de spelchecker van je tekstverwerkingsprogramma. Bekijk [hier](https://offerte.nl/ondernemersgids/offertes) al onze artikelen over offertes.

>

*Er heerst veel onduidelijkheid over wat het verschil is tussen een factuur en een offerte. In dit artikel vertellen we je precies wat het verschil is. Om dit duidelijk te maken vertellen we je wat een factuur is, wat een offerte is en wat de verschillen zijn tussen deze twee.* Offerte of factuur, wat is nu het verschil? Wanneer stuur je een offerte en wanneer een factuur? We nemen eerst een kijkje in het woordenboek: [TOC] Definitie van een offerte Wanneer we zoeken naar de definitie van het woord “offerte” komen we uit bij een paar resultaten. Volgens Van Dale online is het: *of·fer·te (de; v(m); meervoud: offertes, offerten) aanbod om iets tegen een bep. prijs te doen of te leveren* Vervolgens voegt Wikipedia er nog een uitgebreidere beschrijving aan toe: *“Een offerte is een formeel aanbod tot het sluiten van een overeenkomst, opgesteld op verzoek van een potentiële klant van een bedrijf, dit in tegenstelling tot aanbiedingen tot verkoop die winkels en webshops op eigen initiatief doen” (Bron: [Wikipedia](https://nl.wikipedia.org/wiki/Offerte)).* Waar beide beschrijvingen in elk geval duidelijk over zijn: een offerte is een formeel aanbod voor het sluiten van een overeenkomst, voor een bepaalde prijs. Of je nu producten of diensten aflevert, dat maakt niet uit. Jij, als ondernemer, brengt een offerte uit om tot een (prijs)afspraak te komen. De afnemer kijkt hiermee de kat uit de boom zonder direct ergens aan vast te zitten. Let op: een offerte is wél een bindende overeenkomst, maar alleen als er getekend is. Definitie van een factuur De betekenis van het woord “factuur” is volgens Van Dale online: *fac·tuur (de; v; meervoud: facturen) lijst van geleverde goederen of diensten met prijsvermelding* Wikipedia geeft wederom een uitgebreidere definitie van een factuur: *“Een factuur is een document dat een betalingsverplichting van een klant aan een leverancier weergeeft. Een creditnota is het tegengestelde van een factuur.”* De twee bronnen vermelden beide dat een factuur met een betaling te maken heeft. We kunnen een factuur dus definiëren als een betalingsspecificatie die een verkoper aan zijn klant stuurt nadat diensten of goederen zijn geleverd. Op de specificatie staat een lijst van wat er is verkocht en voor welke prijs. Het verschil tussen een factuur en een offerte Er zijn twee belangrijke verschillen tussen een factuur en een offerte. 1. Ten eerste verstuur je een offerte VOORDAT je een opdracht hebt verkregen, terwijl een factuur wordt verzonden NADAT een opdracht voldaan is. 2. Ten tweede kan een offerte een indicatief bedrag aangeven, terwijl het bedrag op een factuur definitief is.

>

Een offerte is een uitgebreide prijsopgave, waarin relevante informatie staat die betrekking heeft tot de deal die je wilt sluiten met een (potentiële) klant. Om te zorgen dat je uitgebrachte offertes zo vaak mogelijk tot nieuwe opdrachten leiden, dient deze een goede en duidelijke opbouw en structuur te hebben. Hoe dat in elkaar zit lees je in dit artikel. [TOC] Wat voor structuur heeft een goede offerte en hoe maak ik die? Een goede structuur voor een offerte is super belangrijk! Met een goede structuur wordt de offerte een stuk overzichtelijker en leesvriendelijker. Hierdoor weet de lezer wat er verwacht wordt en wat de voorwaarden zijn. Juist bij een situatie zoals bij het ondertekenen van een offerte, is het extra belangrijk dat de lezer zich gemakkelijk door de tekst kan navigeren. Daarom is een goede structuur in een offerte van belang. Hoe maak ik zelf een goede structuur in een offerte? en Hoe ziet die eruit? Om deze vragen te beantwoorden hebben wij een handig stappenplan waarmee jezelf aan de slag kunt. Hierin wordt beschreven hoe je een goede structuur maakt en waarom dat zo is. Een goede structuur van een offerte bestaat uit: **1. Inleiding**<br> Een goed begin is het halve werk! Het begin van een goede offerte begint met een overtuigende inleiding. Hiermee trek je de aandacht van de lezer en overtuig je hem om verder te lezen. In de inleiding verleid je de lezer en schrijf je in het kort wat jouw aanbod is en wat voor waarde jij biedt. **2. Vraag:**<br> In dit deel beschrijf je de vraag van je klant/lezer. De lezer herkent zich in de vraag die jij omschrijft en merkt op dat jouw bedrijf precies begrijpt wat de vraag/wensen van de lezer zijn. **3. Aanbod:**<br> Hierin omschrijf jij wat je aanbod is en wat voor waarde jij aan je klant kunt bieden. Beschrijf wat jouw bedrijf onderscheidt van de rest en waarom dat zo is. Het is erg belangrijk dat jouw aanbod perfect aansluit op de vraag van de lezer. Matchen deze beide dan heb je een grote kans op slagen. **4. Planning:**<br> Deze stap is optioneel. In de planning leg je stap voor stap uit wat je gaat doen en hoe je dat gaat doen (plan van aanpak). Uit de planning komt een mooi overzicht waarin je je klant overtuigt met jouw werkwijze. **5. Investering:**<br> Hierin staat een overzicht met alle kosten en opbrengsten. Ook worden deze kosten en opbrengsten op uitgebreide wijze verklaard. Hieruit wordt duidelijk gemaakt wat jouw aanbod kost of oplevert en hoe de vraag van de klant hierop aansluit. **6. Voorwaarden:**<br> In deze stap beschrijf jij wat jouw voorwaarden zijn en bekijk je wat de voorwaarden van jouw klant zijn. Omschrijf jouw voorwaarden op een positieve manier zodat de klant sneller overtuigt wordt en jouw voorwaarden op een meer positieve manier bekijkt. Kom samen met een deal en zorg dat beide partijen tevreden zijn. **7. Resultaat:**<br> Dit is een stap die sommige mensen wel eens vergeten. In deze stap creëer je het beeld van het gewenste resultaat tussen beide partijen. Vraag en aanbod sluiten op elkaar aan en beide partijen zijn tevreden. **8. Slot:**<br> In deze stap sluit je je offerte af met een sterke alinea, waarin je concludeert dat het gewenste resultaat is behaald. Het helpt ook om je klant te bedanken voor de samenwerking en te bedanken voor de tijd en moeite die de klant erin gestoken heeft. Je kunt [ons voorbeeld](https://offerte.nl/ondernemersgids/offertes/voorbeeld) gebruiken wanneer je zelf de offerte van je eigen onderneming onder handen wilt nemen.

>

Wanneer stuur je algemene voorwaarden mee met een offerte? Volstaat het om deze alleen te vermelden op je offerte met een link, in een begeleidend schrijven, stuk tekst of stuur je dit mee als bijlage? [TOC] Algemene voorwaarden, vaak wel “de kleine lettertjes” genoemd, zorgen ervoor dat je ingedekt bent voor bepaalde risico’s en afspraken. In algemene voorwaarden staan vaak zaken opgenomen als “bezorging, retournering, betaling, garantie”, etc. Met algemene voorwaarden zet je dus een bepaald aantal “spelregels” klaar. Dit kunnen zowel wettelijke als persoonlijke afspraken zijn. Jouw afspraken kunnen niet tegen de wet zijn, maar wel een verduidelijking van hoe je bijvoorbeeld zaken (aan)levert of hoe je verwacht dat zaken worden geregeld, om maar wat te noemen. Wanneer je algemene voorwaarden namelijk tegen de wet of in strijd zijn met de wet, dan zijn de algemene voorwaarden eenvoudig ongeldig te verklaren. Algemene voorwaarden meesturen of linken? Of je de algemene voorwaarden meestuurt of je ze linkt naar je website, maakt niet veel uit. Een verwijzing naar algemene voorwaarden op je offerte is dus geen probleem. Het gaat er om dat de voorwaarden in elk geval juridisch kloppen. Twijfel je of alles klopt? Wil je een steentje bijdragen aan het milieu dan is het uiteraard verstandiger om je klant van een link te voorzien zodat het online door te nemen is. Mocht je dan toch documenten willen printen houd het dan kort en bondig en print dubbelzijdig om toch een béétje papier te besparen. Heb je materiaal in huisstijl druk het dan daar op af, staat het gelijk een stuk professioneler. Zwarte- en grijze lijst De wetgever weet net zo goed als wij dat de algemene voorwaarden zelden compleet worden doorgenomen. Om te zorgen dat er geen afspraken in staan vermeld die tegen de wet zijn, zijn er twee lijsten opgemaakt: een zwarte- en grijze lijst. In deze lijsten zijn wettelijke bepalingen opgenomen waarin een aantal zaken zijn opgesomd. Staat er in de algemene voorwaarden iets vermeld wat op een van beide lijsten terug is te vinden, dan kan iemand deze voorwaarden als “onredelijk bezwarend” verklaren. Het verschil tussen de zwarte- en grijze lijst is dat de zwarte lijst wettelijk zijn vastgelegd en per definitie onbetwistbaar zijn. Bepalingen opgenomen in de grijze lijst zijn lastiger te bepalen maar worden “vermoed onredelijk te zijn”. Als een bepaald artikel of punt in de algemene voorwaarden als “onredelijk bezwarend” wordt verklaard, dan kan je een beroep doen om de voorwaarden te vernietigen. Daarna is de overeenkomst ongeldig verklaard. Top 3 zwarte lijst voorbeelden De consument heeft de bevoegdheid om de overeenkomst te ontbinden. Deze bevoegdheid mag niet worden uitgesloten of beperkt; Wanneer je in de algemene voorwaarden een stuk tegenkomt waarbij de rechten tot het ontbinden van een overeenkomst worden beperkt of uitgesloten, dan kan je meteen de algemene voorwaarden in de prullenbak gooien. De consument moet altijd een mogelijkheid hebben om de overeenkomst te ontbinden. **De consument mag niet het recht worden ontnomen de toegezegde prestatie op te eisen;** Staat er in de algemene voorwaarden iets waarmee je het recht beperkt voor het opeisen van de (tegen)prestatie? Ook dan zijn je algemene voorwaarden in strijd met de wet. Gaat de consument akkoord met jouw voorstel, dan moet het ook mogelijk zijn dit opgeëist wordt. De gebruiker verleent de bevoegdheid een prestatie te verschaffen die wezenlijk van de toegezegde prestatie afwijkt, tenzij de consument bevoegd is in dat geval de overeenkomst te ontbinden; Dit kan je niet in de algemene voorwaarden vermeld hebben staan. Zijn er omstandigen waar je iets aanbiedt wat afwijkt van je eerste aanbod? Dan heeft de consument de mogelijkheid om de overeenkomst op te zeggen, ongeacht de reden. Algemene voorwaarden checklist Het KvK heeft een document online staan waarin belangrijke zaken staan opgenomen waar je als ondernemer op moet letten. Bijgesloten ook een overzicht van de de zwarte- en grijze lijst. Juridisch kantoor Veiligdoen heeft een online overzicht waarin de kenmerken van de zwarte- en grijze lijst helder staan uitgelegd. Let op: de bepalingen op de zwarte- en grijze lijst geldt alleen tussen particulieren en ondernemers. Bij overeenkomsten tussen bedrijven onderling kan hier geen beroep op worden gedaan.

>

Op zoek naar een uitgebreid offerte voorbeeld? Zoek niet verder! Wij hebben een offerte voorbeeld in Word gemaakt. Klik op de onderstaande links om het voorbeeld te bekijken. Om deze aan te passen kan je deze downloaden. Vervolgens kun je deze zelf helemaal personaliseren zodat deze goed past bij jouw bedrijf. Liever geen voorbeeld maar zelf een offerte opstellen? Bekijk dan ons artikel over het [maken van een offerte](https://offerte.nl/ondernemersgids/offertes/offerte-maken). Voorbeeld offerte Download [hier](https://docs.google.com/document/d/1320nwOBjET7yrI6-GMP6Zg6bgOge8Z-C2-6a9HUsmfg/edit?usp=sharing) het offerte voorbeeld. Klik rechtsboven op "bestand" en selecteer vervolgens "kopie maken". Vanaf hier kan je het document direct aanpassen naar je eigen gegevens en wensen. ![offerte voorbeeld downloaden](https://offerte.nl/images/TDpF9hGZQKXOMDkP6prOBKPucOdJ7RLNd95VeR7s.png)

>

Zijn offertes bindend, en zo ja wanneer wel en wanneer niet? Daar gaan we het in dit artikel over hebben. Er zijn twee soorten offertes en zij worden op verschillende momenten bindend. Over het algemeen worden offertes bindend als zij overeenkomsten worden. Er is wel een verschil tussen wanneer vrijblijvende offertes en offertes met een geldigheidsduur in overeenkomsten veranderen. [TOC] Geldigheidsduur bij een vrijblijvende offerte Een vrijblijvende offerte heeft vaak geen geldigheidsduur. In dit geval kan de klant zelf bepalen wanneer hij akkoord gaat met de offerte. Een vrijblijvende offerte wordt een overeenkomst als beide partijen ermee akkoord gaan. Je kan altijd nog de voorwaarden van jouw aanbod wijzigen of jouw aanbod intrekken. Dit kan voordat de klant het aanbod heeft aanvaard maar ook direct erna. Dit moet dan wel direct nadat de offerte is geaccepteerd. Wil je precies weten waarom, zie dan Artikel 219 lid 2 Burgerlijk Wetboek Boek 6. Simpel vertaald: indien er een vermelding is dat het aanbod vrijblijvend is gedaan, dan kan de herroeping onmiddellijk na aanvaarding alsnog plaatsvinden. Geef daarbij dan wel de reden op waarom de offerte alsnog ingetrokken is en neem daarover contact op met de klant in kwestie. Een vrijblijvende offerte is dus voor beide partijen niet bindend. Pas als beide partijen definitief akkoord geven wordt de offerte een overeenkomst en hiermee bindend. Offerte met een vaste geldigheidsduur Als een offerte wel een geldigheidsduur heeft ontstaat er meteen een overeenkomst zodra de klant binnen de geldigheidsduur met het aanbod akkoord gaat. Een offerte met een geldigheidsduur kan je ook niet zomaar aanpassen en moet ingetrokken worden wil je aanpassingen maken. Als de klant niet reageert binnen de geldigheidsduur dan verloopt de offerte. Gaat je klant alsnog akkoord dan is het aan jou de keuze of de de klus accepteert of een nieuwe offerte uitbrengt.

>

De beste manier om een offerte op te volgen is om de klant te bellen. Toch zijn er ook redenen waarom je ervoor kan kiezen om een offerte via de mail op te volgen. In dit artikel geven we tips en voorbeeldscript over hoe jij je verstuurde offertes het best kan opvolgen. [TOC] Tips om zo effectief mogelijk je offertes op te volgen 1. Stel voor het sturen van de offerte de belangrijkste vragen. Hierdoor weet je zeker dat je offerte alle nodige informatie bevat en kan je bij het nabellen meteen ter zake komen. 2. Maak tijdens het kennismakingsgesprek al een vervolgafspraak. Zo is de kans groter dat je klant tegen de tijd dat je belt al naar de offerte heeft gekeken. 3. Bereid je altijd goed voor. Maak een lijst met vragen die je aan je klant kunt stellen. 4. Zorg ervoor dat je op een goed moment van de dag belt! Bel nooit rond lunchtijd of te laat op de dag. Je wilt immers dat de klant even de tijd voor je neemt. 5. Vraag altijd of de klant nog vragen heeft of extra informatie nodig heeft! Probeer altijd alle onduidelijkheden op te helderen zodat je klant zo goed mogelijk een keuze kan maken. 6. Klanten waarderen het als je met ze meedenkt! Laat dit zien door je ideeën met je klant te delen. 7. Zeg geen slechte dingen over je concurrenten! Een betere aanpak is om je sterke punten te benadrukken. Hiermee benadruk je ook indirect de zwakke punten van je concurrenten. 8. Blijf regelmatig contact houden met de klant. Stuur maximaal 1 keer per maand extra informatie zoals kopieën van artikelen, gebruikerservaringen van andere klanten of nieuwe ontwikkelingen naar de klant. Hoe kan je het best offertes na mailen? Hoewel wij aanraden om offertes telefonisch op te volgen kan er een reden zijn om dit via de mail te doen. Als je je klant telefonisch niet te pakken krijgt is er altijd nog de optie om hem te mailen. Ook kan het zijn dat een klant zelf aangeeft liever gemaild te worden. Bij het opvolgen van offertes via e-mailis is het wel belangrijk om te weten dat dit een minder effectieve manier van offertes opvolgen is dan bellen. Stuur dus alleen een e-mail als laatste redmiddel. E-mails zijn namelijk makkelijk te negeren. Zorg er voor dat je e-mail niet te lang is en alleen de belangrijkste punten bevat. In de e-mail, stel je de vraag of er onzekerheden zijn en of de klant extra informatie nodig heeft om een besluit te nemen. Om je e-mail nog beter te maken, kan je behulpzame informatie zoals brochures over de producten uit je offerte en details over levertermijnen er aan toevoegen. Voorbeeld van een belscript voor het opvolgen van een offerte Bij het opvolgen is het belangrijk om te peilen welke twijfel er nog speelt bij de potentiële klant. Door deze twijfel weg te nemen maak je grote kans op het binnenhalen van de potentiële klant **Voorbeeld:**<br> Jij: Hi (naam). Ik heb u een offerte verstuurd voor het laten aanleggen van een waterpomp. Omdat ik niks meer van u heb vernomen vroeg ik mij af of u al een beslissing hebt genomen. Klant: Ja, ik heb nu tijd. Jij: Wat vond u van onze offerte? Klant: De offerte zag er op het eerste gezicht goed uit, maar heb nog geen beslissing genomen. Jij: Bent u ook met andere partijen in gesprek? Klant: Ja. Jij: Hoe staan onze kansen voor het krijgen van de opdracht? Klant: Goed, maar ik wil mij nog even goed oriënteren. Jij: Waar twijfelt u het meest aan bij onze offerte? Klant: Ik vond de kostenspecificatie niet heel duidelijk. Jij: Ik stuur u meteen na dit gesprek een duidelijkere uiteenzetting van de kosten. Klant: Fijn. Jij: Zijn er verder nog onduidelijkheden? Klant: Nee, verder is alles duidelijk. Jij: Dan ontvangt u zo meteen een mail van mij en dan hoor ik het als u een besluit heeft genomen. Fijne dag nog! Klant: Hetzelfde. (Einde gesprek) Offerte telefonisch opvolgen Een offerte opvolgen via de telefoon is de meest efficiente manier. Via deze weg, kun je je klant sneller bereiken dan via e-mail. Bovendien weet je dan zeker dat je je klant hebt bereikt. Een telefoongesprek met je klant geeft je de kans om te bevestigen dat jouw offerte goed is ontvangen. Als dit het geval is, kan je je offerte toelichten. Verder kan je direct op je klant en zijn vragen reageren. Zo kan je ook alle twijfels die je klant misschien heeft bij hem wegnemen. Door een offerte na te bellen, weet je meteen welke mening je klant over je offerte heeft. Het is ook een mogelijkheid om nogmaals te benadrukken wat je de klant kan bieden. Als je een offerte nabelt is de kans veel groter dat het in een verkoop gaat resulteren. Voorbeeld van een mailscript voor het nabellen van een offerte Als je niet zo goed weet wat er precies in een vervolg e-mail moet staan, kan je het voorbeeld hieronder gebruiken. Wij raden aan om binnen een week na het versturen van de offerte, een vervolg e-mail te sturen als u de potentiële klant in die tijd niet telefonisch heeft kunnen bereiken. **Voorbeeld:**<br> Onderwerp: [Product] offerte voor [klant] Geachte [naam van klant], Ik wilde even opvolgen omdat ik niks meer van u heb gehoord sinds ik vorige week een offerte heb gestuurd. Als u meer wilt weten over [product], bekijk dan deze [content]! Laat het me weten als u nog vragen heeft, ik help u graag verder. Met vriendelijk groet [Jouw naam]

>

Een begeleidend schrijven bij je offerte is een goed middel om extra aandacht te geven aan zaken waar je in jouw offerte geen tijd of ruimte voor hebt. Inspelen op de wensen van je klant, terugkoppeling geven en aantonen dat je geluisterd hebt en waarom juist jij de beste keuze bent voor deze opdracht. Maar wat zet je nou allemaal in een begeleidend schrijven? [TOC] Begeleidend schrijven, bijgesloten stuk, offerte brief, hoe je het ook wilt noemen het gaat in elk geval over hetzelfde onderwerp: een extra document dat je meestuurt waarin je het e.e.a. verwoord. In het geval van een offerte maak je gebruik van een begeleidend schrijven om meer toelichting, uitleg of aanvulling te geven en je offerte meer kracht bij te zetten. Je offerte is namelijk bedoeld voor precies dat: het offreren van dienst(en) en/of product(en). Het moet voor je klant in één ogenblik duidelijk zijn wat zij van jou kunnen verwachten. Wil je dus extra tekst meesturen dan is een begeleidende offerte brief - of begeleidend schrijven als je het zo wilt noemen - een perfecte gelegenheid om dat te doen. Wat zet je in een begeleidende offerte brief? Het is aan jou vrij om te bepalen wat je in je offerte brief schrijft maar zie het als een verlengstuk van je offerte. Net als op je offerte vermeld je een aantal kernzaken: - N.a.w gegevens verzender en ontvanger - Dagtekening van schrijven - Introductie, samenvatting, afsluiting - Kosten - Vermelding van bijlage(n) - Optioneel: vertel over de werkzaamheden die besproken zijn Op je offerte wil je niet te veel zaken plaatsen die niet van toepassing zijn. Doordat je een extra document meestuurt heb je meer “ademruimte” en hou je de belangrijke dingen gescheiden van elkaar. Nu heb je de mogelijkheid om (nogmaals) de klant te bedanken voor haar/zijn tijd, bepaalde zaken toe- of uit te lichten die in de offerte staan vermeld, aan te tonen dat je naar de wensen van je klant hebt geluisterd en de koppeling kan maken waarom jij dus de beste keuze bent. Niet te veel over jezelf vertellen! Val niet in de valkuil door alleen maar of juist te veel over jezelf te vertellen. Van nature willen mensen graag vertellen wie zij zijn en wat zij doen in het leven. Dat is niet erg, dat maakt het persoonlijk maar dat is in geval van een offerte niet geheel van belang. Natuurlijk kan je iets over jezelf vertellen. Vertel wie je bent, wat je doet en hoe lang, maar houd het kort en bondig en koppel dit vooral aan wensen of eisen die je klant heeft gesteld. Bijvoorbeeld: *“U gaf aan dat uw dakkapel een nodige opknapbeurt nodig heeft. Wij van Schilders dakkapel B.V. hebben 10 jaar ervaring met het schilderen van dakkapellen in alle vormen en maten. Uw dakkapel is bij ons in goede handen en ziet er weer uit als nieuw wanneer wij klaar zijn met de hele klus!”* Luister en koppel terug Goede communicatie is het halve werk. Wanneer je goed luistert naar je klant, de wensen en eisen goed in kaart brengt en vervolgens teruggekoppeld in je begeleidend schrijven, dan scoor je punten. Hierdoor toon je begrip, je snapt wat de klant wilt en nodig heeft en dat de klant niet zomaar “de volgende klant in het rijtje” is. Bijvoorbeeld: *“Net als u stellen wij kwaliteit op prijs. U had twijfels of het werk te herstellen is. Om hier zeker van te zijn komen wij graag bij u langs voor een kennismakingsgesprek.“* Afsluiter Tot slot is een vriendelijke afsluiter altijd fijn. Dit is ook een mooi moment om je contactgegevens nog een keer te delen en een nieuw contactmoment voor te leggen. Heb je bijvoorbeeld nog niets gehoord van je klant binnen een aantal dagen, geef dan aan dat je zelf nog een keer een e-mail stuurt of belt. Bijvoorbeeld:* “Heb je nog vragen? Bel mij op: 06-12345678 of stuur een e-mail naar email@bedrijf.nl. Mocht ik niets van je vernemen binnen een paar dagen dan bel ik jou volgende week terug. Bedankt en tot snel!”* **Voorbeeld 1 - begeleidende brief** ![vb1](https://offerte.nl/images/cOgos7Fa9Kxuydly6BoHC0aohijRSD1mP4xA60Jk.png) **Voorbeeld 2 begeleidende brief (informeel)** ![vb2](https://offerte.nl/images/ISeX06H3tHg4twYxmONQA4GEWrWnyWgyVn6A6cAl.png) **Voorbeeld 3 begeleidende brief (formeel)** ![vb3](https://offerte.nl/images/ZrvKYsfCyTyvq4OPMQA78jzjq2S4GDthOyGqncZb.png)

>

Je offerte is helemaal in orde. Alles staat er keurig en netjes in vermeld want je hebt [onze tips](https://offerte.nl/ondernemersgids/offertes/offerte-maken) gevolgd. Toch heeft je klant nog niet gereageerd. Hoe lang wacht je met het sturen van een herinnering en hoe volg je dit op? [TOC] Het kan zomaar zijn dat je de perfecte offerte hebt opgemaakt en je dacht dat je klant zonder al te veel na te denken met jou door zee zou gaan. Helaas heb je nog geen reactie ontvangen en je bent benieuwd waar het precies aan ligt. Tijd voor een offerte herinnering? Hoe begin je een offerte herinnering? Voor facturen gelden er een aantal regels waaraan zowel jij als je klant dienen te voldoen als het gaat om herinneringen versturen en dergelijke zaken. Totdat er een akkoord wordt gegeven zijn offertes geen overeenkomst en gelden er dus andere regels, dus waar begin je dan? Heb je op je factuur een vervaldatum vermeld dan heb je meteen een mooie opening. Vervaldatum als “excuus” Een voorbeeld. Je stuurt een offerte met een vervaldatum van 30 dagen. Na twee weken heb je nog niets gehoord, tijd om even polshoogte te nemen. Je hebt een aantal mogelijkheden om je klant te benaderen. Je kan even bellen, mailen of zelfs een brief sturen als je dat wilt. Zonder opdringerig over te komen kan je het vriendelijk houden door de offerte vervaldatum als “excuus” te gebruiken. Geef bijvoorbeeld aan dat twee weken na dato de offerte komt te vervallen en dat dat zonde zou zijn. Spreek je de klant direct, vraag dan door wat de reden is. Misschien dat je een aanpassing kan doen of is er wel een heel ander aanbod nodig. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je klant gewoonweg geen tijd heeft gehad. Vervolgafspraak Of je de klant nu hebt gesproken, gemaild of een brief hebt geschreven, plan een vervolgafspraak in om te voorkomen dat je dit nog een keer moet doen. Leg de bal bij de klant: “Wanneer hoor ik weer van je?”, “Wanneer hebben wij weer contact hierover?”. Zegt de klant bijvoorbeeld “over een week” of “over een paar dagen” en hoor je alsnog niets, neem dan zelf de dag daarop contact op.

>

Je bent gevraagd om een offerte uit te brengen. Na het versturen zit je met de vraag: hoe lang is een offerte geldig? Wat is de geldigheidsduur van een offerte? Hoe dat precies zit lees je in dit artikel. [TOC] Geldigheidsduur Laten wij eerst kijken naar de term “geldigheidsduur”. De een noemt het geldigheidstermijn, de ander geldigheidsduur, aanvaardingstermijn, het betekent juridisch gezien allemaal hetzelfde. Het [juridischwoordenboek](https://www.juridischwoordenboek.nl/zoek/geldigheidsduur) geeft de volgende betekenis voor het woord “geldigheidsduur”: *“de periode waarin een zaak bruikbaar is of op een dienst een beroep kan worden gedaan"* **Wettelijke geldigheidsduur van een offerte?** Een offerte heeft geen wettelijke geldigheidsduur, tenminste er is geen wettelijke basis termijn opgesteld, zoals bijvoorbeeld voor facturen waarin er binnen een bepaald termijn betaald of herinnerd dient te worden. De geldigheidsduur die je opgeeft bij een offerte is geheel vrij aan jou te bepalen. Een geldigheidsduur is dus niet nodig maar wel raadzaam, tenzij het een geheel vrijblijvende offerte betreft. Met een geldigheidsduur beperk je het risico. Heb je bijvoorbeeld te maken met variërende prijzen (als je b.v. materiaal moet inkopen) of wil je een scherp aanbod doen (met of zonder een korting) dan is een geldigheidsduur erg praktisch. **Je geeft je offerte een geldigheidsduur, en nu?** Nu is je offerte voor een bepaalde periode “geldig”. Zorg er voor dat de termijn die je opgeeft duidelijk op je offerte staat vermeld. Dat kan bijvoorbeeld op de volgende manieren: - Geldig tot: [datum] - Deze offerte is geldig tot en met [datum] - De geldigheidsduur van deze offerte bedraagt [aantal] dagen na dagtekening .. - Deze offerte is geldig voor [aantal] dagen Op deze manier is het transparant voor zowel jou als je klant. Het is uiteraard verstandig om je geldigheidsduur ook in je algemene voorwaarden vermeld te hebben, maar je doet er wijs aan om niet in de kleine lettertjes je afspraken te verbergen, zonder dit te vermelden op je offerte. Afspraken en wijzigingen Maar let op: nu zijn er enkele zaken waar je rekening mee moet houden. Zo kan je bijvoorbeeld je offerte niet wijzigen binnen deze periode. Wijzigingen kan je alleen maken door de offerte in te trekken en een nieuwe offerte op te maken, maar dit kan alleen indien je klant de offerte nog niet heeft geaccordeerd. Je klant kan en mag binnen deze periode akkoord gaan met je offerte en dat maakt het ook direct “onherroepelijk”. Gaat je klant na de termijn die je hebt opgegeven, akkoord met je offerte? Dan is de keuze aan jou of je alsnog de klus accepteert of wijzigingen aanbrengt en opnieuw laat accorderen. Is je klant binnen het termijn dat je hebt opgegeven akkoord gegaan, dan is het bindend en is er sprake van een overeenkomst. Vrijblijvende offerte Soms wil je enkel een vrijblijvende offerte doen. Dit is minder sterk dan een offerte met een geldigheidsdatum, maar brengt een heel stuk minder risico met zich mee. Een geheel vrijblijvende offerte moet ook op deze manier gecommuniceerd worden: geheel vrijblijvend en dit moet vermeld zijn, op zowel de offerte als in e-mail, begeleidend schrijven, etc. Met een vrijblijvende offerte behoud je de mogelijkheid om aanpassingen te maken, zelfs nadat de offerte is geaccepteerd. Dit moet dan wel direct nadat de offerte is geaccepteerd. Wil je precies weten waarom, zie dan Artikel 219 lid 2 Burgerlijk Wetboek Boek 6. Simpel vertaald: indien er een vermelding is dat het aanbod vrijblijvend is gedaan, dan kan de herroeping onmiddellijk na aanvaarding alsnog plaatsvinden. Geef daarbij dan wel de reden op waarom de offerte alsnog ingetrokken is en neem daarover contact op met de klant in kwestie.

>
Wil jij groeien met je bedrijf?
Meld je nu aan en start met de eerste aanvragen
Wat anderen over ons zeggen
Trustpilot