Marketing
Leer meer over het ondernemerschap
Zoeken

Een landingspagina is een pagina waar een bezoeker vanuit een andere plek naartoe wordt geleid, bijvoorbeeld via een advertentie, een Google resultaat of een social media comment. Het is vaak met een commercieel doeleinde ingericht, namelijk om de bezoeker iets te laten doen wat waarde genereerd. Hierbij kun je denken bij het aanzetten tot: - het kopen van je producten - het invullen aanvraagformulieren - het achterlaten van voor jou relevante persoonsdata (waar je bijvoorbeeld ander soort marketing op kunt toepassen) - het lezen van je blog voor meer social media shares Hoe vaak je succesvol bent in het bereiken van je doel wordt je ‘conversie’ genoemd. In het geval dat productverkoop het doel van je landingspagina is bereken je de conversie in % als volgt: (aantal verkopen / aantal bezoekers van de landingspagina) X 100 = conversie % Google Analytics is uitermate geschikt om je conversie te meten. [TOC] Wat maakt een 'goede' landingspagina? Het belangrijkste van een goede landingspagina is dat de bezoeker in een oogopslag begrijpt wat voor product of dienst er precies wordt aangeboden en hier ook actie op kan ondernemen. Oftewel, een call to action. Hiermee bedoelen we dat het snel duidelijk moet zijn voor een bezoeker waar de landingspagina voor dient. Voorkom dus afleiding. Alles moet ertoe aanzetten om de bezoeker te converteren. Een aantal aspecten van een goede landingspagina: - Vermijd onnodige knoppen of menubalken - Laat de landingspagina aansluiten op de campagne waarmee je de bezoeker naar je pagina hebt gestuurd - Richt je pagina zo in dat je de bezoeker van conversie overtuigt. Vaak helpt het om van probleem naar oplossing te werken - Het toepassen van gedragspsychologie en neuromarketing bij het schrijven van webteksten, ook wel copywriting genoemd, kan helpen bij het effectief aanzetten hiervan - Wanneer de oplossing zich heeft aangediend moet het voor de bezoeker zeer duidelijk zijn wat hij moet doen. Gebruik hier zeer duidelijke en intuïtieve knoppen en tekstvelden voor - Om de bezoeker te overtuigen van je oplossing kan het tonen een reviewsm testimonials, certificeringen en onderscheidingen goed werken. Op het moment dat jouw product of dienst wordt onderschreven door andere websitebezoekers of toonaangevende instanties in de markt heeft dit vaak een positief effect op je conversie. ![landingspagina voorbeeld](https://offerte.nl/images/bzRORio8J1AQNDKSL5Bhdt9BaDkmH5NGJhDWHt76.png) Hoe kun je je landingspagina blijven verbeteren? Een echte marketeer is nooit helemaal tevreden, Je blijft dan ook op zoek naar manieren om NOG meer klanten aan je te binden. Maar hoe doe je dat..? Heel simpel: AB testing. Wanneer je landingspagina live staat kun je je altijd afvragen of een ander type tekst, knop of lay-out mogelijk beter werkt. Met AB testing maak je de gewenste wijziging en laat je de hernieuwde versie van de landingspagina aan een deel van je nieuwe bezoekers zien. Het overige deel van de nieuwe bezoekers ziet nog wel de oude landingspagina. Op deze manier kun je zien welke versie in een hogere conversie resulteert. Belangrijk is wel om per verandering een aparte AB-test te doen, anders is het natuurlijk lastig te bepalen welke verandering precies welk effect heeft gehad. Ook is het voor een goede betrouwbaarheid van een AB-test belangrijk dat je dit test onder een grote groep. Anders is de uitkomst van de AB-test niet geheel betrouwbaar. Zelf een landingspagina? Dit hoeft in veel gevallen niet moeilijk te zijn, mits je goede voorbeelden hebt en een beetje met je websie software kan omgaan. Maak je gebruik van Wordpress? Dan zijn er [bestaande plugins](https://kinsta.com/nl/blog/wordpress-landingspagina-plugins/) waarmee je makkelijk zelf een landingspagina maakt. Ook kan je ervoor kiezen om het uit te besteden aan een specialist op het gebied van landingspagina's.

>

In dit artikel zal uitgelegd worden wat een call to action (CTA) is. Het is namelijk DE manier om te zorgen dat een bezoeker overgaat op conversie. Elke website, artikel of afbeelding zou een duidelijke call to action moeten bevatten. Maar wat is een call to action precies? En hoe zorg je ervoor dat deze 'werkt'? [TOC] Wat is een call to action? De letterlijke vertaling van een call to action is: een oproep voor actie. Deze cta’s komen tegenwoordig overal voor, op elke webpagina zul je ze (nu nog) onbewust voorbij zien komen. Bij elke call to action is het de bedoeling dat de bezoeker of lezer iets gaat uitvoeren. Denk hierbij aan buttons om iets te vergelijken, een link naar een andere pagina of de aankoop van een abonnement. Om duidelijker te krijgen wat een call to action is staan hieronder een aantal duidelijke voorbeelden van websites waarin een call to action button of knop is verwerkt: ![call to action voorbeeld 1](https://offerte.nl/images/Jz3mXE1KEfU20xxM5eeQGoNxXfKiGGQtttQZ7t0e.png) ![CTA 2](https://offerte.nl/images/ahtzFVfYdUGfO9tfr2RB2zHahZpkr1o9q3LG4Dh4.png) Op beide voorbeelden is te zien dat de CTA knoppen een opvallende kleur hebben. Hiermee wordt de aandacht van de lezer getrokken zodat deze eigenlijk overtuigd wordt om op de knop te klikken. Wat is het doel van een call to action? Het doel van een call to action is uiteindelijk vaak conversie voor het bedrijf. De call to action knop moet zorgen dat mensen zo overtuigd zijn dat ze meer willen weten of over gaan op aankoop. Het is dus belangrijk dat de CTA de aandacht trekt van de bezoekers om van deze bezoekers klanten te maken. Waar moet een goede call to action aan voldoen? Het is heel belangrijk om een goede en duidelijke call to action te hebben. Anders gaat niemand de gewenste actie ondernemen op jouw site. Een goede call to action voldoet aan een paar punten. Elke site en bedrijf is weer anders, dus bedenk goed hoe je het best de call-to-action op jouw site kan verwerken. Hieronder een aantal belangrijke punten: - **Kleur:** De call to action moet opvallen en gezien worden. Kies daarom voor een kleur die naar voren springt en afwijkt van de achtergrond. Zo valt hij het beste op en heb je de meeste kans dat hij mensen erop klikken. Veel mensen willen binnen de lijntjes van de huisstijl blijven maar kies dus juist voor een contrasterende kleur als je beter gezien wil worden. - **Klikbaarheid:** Vaak zijn CTA’s buttons of knoppen, het doel is dan dat men hierop klikt. Zorg er dan ook voor dat het eruit ziet alsof je erop kan klikken. Mensen zullen veel minder snel in de gaten hebben dat iets klikbaar is als het er niet uitziet als een button of klikbaar gedeelte. Een woord waar je op kan klikken is vaak dus niet motiverend genoeg. - **Motiveer:** Alles draait om de bezoeker op die knop te laten drukken. Maak het dan ook zo aantrekkelijk mogelijk. Denk hierbij aan een goede tekst en opvallende button. - **Tekst:** De tekst is van groot belang voor een goede call to action. Je wil de bezoeker nieuwsgierig maken om op de knop te gaan drukken. Het moet een korte en bondige tekst zijn die aantrekkelijk klinkt. <br> Denk bijvoorbeeld aan: ’’ Klik hier voor 3 gratis offertes of ‘’ Offertes hier’’<br> Hoe verbeter je je call to action? Met de tips van hierboven kom je waarschijnlijk goed op weg met het opstellen van de CTA’s maar het is ook belangrijk om ze uit te proberen en constant te blijven verbeteren. Een goed hulpmiddel hiervoor is [A/B testing](https://offerte.nl/ondernemersgids/marketing/ab-test): een manier waarbij je de helft van jouw websitebezoekers versie A laat zien en de andere helft versie B. Hiermee kan je heel goed uittesten welke call to action beter werkt. Door veel te testen en te variëren krijg je een goed overzicht of jou bezoekers bijvoorbeeld eerder op een knop bovenaan of onderaan de pagina zullen drukken. Aan de hand hiervan kan je de call to action buttons meer personaliseren naar de behoefte van jouw doelgroep. Met als doel dat er natuurlijk meer gedrukt wordt wat voor meer conversie zorgt.

>

In dit artikel vertellen we je alles wat je moet weten om een effectieve onderwerpregel vast te stellen. Leer wat een onderwerpregel is en wat de do's en don'ts zijn. Ook geven we je een aantal goede voorbeelden uit de praktijk. [TOC] Wat is een e-mail onderwerpregel? Als je een e-mail opstelt staat er bovenaan de e-mail een zin die beschrijft waar je e-mail over gaat. Dit wordt ook wel de e-mail onderwerpregel genoemd. Deze regel dient er voor zodat de lezer in één oogopslag kan zien waar de e-mail over gaat. Het is erg belangrijk dat je dit gebruikt bij het opstellen van e-mails. De onderwerpregel gebruik je bij zakelijke e-mails, persoonlijke e-mails, nieuwsbrieven en nog veel meer. Op deze manier introduceer je de geschreven tekst zodat de lezer weet waaraan hij aan toe is. Waarom is een e-mail onderwerpregel zo belangrijk? In bovenstaande tekst is uitgelegd wat een e-mail onderwerpregel is, maar waarom is het eigenlijk zo belangrijk? Een e-mailregel is belangrijk, omdat mensen niet vaak de tijd hebben om in één keer de hele e-mail te lezen. Daarom is het van belang om in een korte regel de aandacht van de lezer te trekken. Een e-mail onderwerpregel kun je vergelijken met de kaft van een boek, hoe aantrekkelijker hij eruit ziet hoe beter. Als jij een goede onderwerpregel schrijft, kiest de lezer er sneller voor om jouw e-mail te lezen dan e-mails van andere. Op deze manier voorkom jij dat je niet beland in de stapel e-mails die ongelezen blijft. Dit resulteert in betere e-mailmarketing en effectiviteit. Hoe maak jezelf een e-mail onderwerpregel? Een e-mail onderwerpregel kun jezelf gemakkelijk schrijven. Er zijn een aantal punten waar je goed op moet letten tijdens het schrijven: - Een e-mail onderwerpregel moet opvallen - Een e-mail onderwerpregel zet de lezer aan tot lezen - Een e-mail onderwerpregel is compact en geeft de kern van de boodschap weer. Als je e-mail onderwerpregel aan deze punten voldoet kan er weinig misgaan. Toch hebben we voor de zekerheid een rijtje met do’s en don’ts gemaakt, die je tijdens het schrijven van e-mails ernaast kan houden. Do's; - *Schrijf je e-mail onderwerpregel kort en maak hem interessant*<br> Zoals eerder vermeld, houd je onderwerpregel kort en interessant. Hierdoor trek je de aandacht van de lezer en begrijpt de lezer de context van de e-mail zonder te veel moeite te doen. - *Creëer waarde*<br> Probeer waarde te creëren in de eerste zin van je e-mail. Op deze manier overtuig jij de lezer dat de informatie in jouw geschreven e-mail zijn/haar bedrijf zal verbeteren of leven zal verrijken. - *Maak de onderwerpregel kloppend met de rest van je e-mail*<br> Het is van belang dat de inhoud van je e-mail overeenkomt met de informatie van je onderwerpregel. Dit voorkomt dat jij bijvoorbeeld beloftes maakt die niet overeenkomen met de inhoud van de e-mail die je schrijft. - *Personaliseer je onderwerpregel*<br> Personaliseer je onderwerpregel zodat de lezer zich persoonlijk aangesproken voelt. Op deze manier voelt de lezer zich meer betrokken bij de tekst, waardoor de mail relevanter wordt voor de lezer. - *Maak gebruik van A/B testen*<br> Start een onderzoek en test je onderwerpregel uit. Met behulp van A/B testen kun je gemakkelijk erachter komen welke e-mail onderwerpregel het beste werkt. Een A/B test werkt als volgt: Maak twee concepten waarvan jij niet helemaal zeker bent welke beter werkt. Verstuur concept A naar 100 mensen en verstuur concept B naar 100 mensen. Bekijk welke het meest effectief is en kom erachter welke soort e-mails het best bij jouw lezers past. - *Maak je e-mail onderwerpregel vragend*<br> Wanneer je de onderwerpregel in een vragende zin opstelt, wordt de lezer aan het denken gezet. Hierdoor denkt de lezer actiever mee, vooral als je de vraag in een probleemstelling stelt en de oplossing in de e-mail aanbiedt. Don'ts; - *Verzend nooit een e-mail zonder een onderwerpregel te vermelden*<br> Wanneer de lezer niet weet waar de e-mail over gaat, is de lezer veel minder geïnteresseerd. Laat de lezer weten waar je e-mail over gaat voordat hij hem leest. - *Schrijf geen zinnen in een onderwerpregel met alleen hoofdletters, vetgedrukte woorden, onderstreepte woorden of gekleurde woorden.*<br> Dit komt niet professioneel over in een formele of zakelijke e-mail. Vaak lijkt dit te opdringerig en geeft het een slechte indruk. Hierdoor is de kans groter dat je in een spamfilter terecht komt. - *Schrijf je onderwerpregel niet te lang*<br> Wanneer je onderwerpregel te lang is, valt je e-mail minder op. De lezer moet extra tijd en aandacht aan je e-mail besteden die hij waarschijnlijk niet heeft. E-mail onderwerpregel voorbeeld Hoe het wel moet Hieronder treft u een paar voorbeelden hoe een effectieve onderwerpregel eruit ziet: 1. Anna van ABOUT YOU: Je gewenste product is bijna uitverkocht! 2. New York pizza: Valentijnsdeal: 15% korting op alle pizza’s. 3. Zalando: Je pakket wordt bezorgd over 1-2 dag(en). **Toelichting**<br> 1. In het eerste voorbeeld wordt er goed gebruik gemaakt van een aankondiging. De lezer voelt zich aangesproken omdat het om een gewenst product gaat van de lezer. Bovendien wordt er ook ingespeelt op het principe van schaarste (Cialdini) waardoor de lezer wellicht bang is dat hij of zij het product misloopt of verliest. Een extra pluspunt is de naam van de verzender van de e-mail. Door de naam “Anna” bij de verzender naam toe te voegen wordt de e-mail persoonlijker. 2. In het tweede voorbeeld wordt er ingespeeld op valentijnsdag. Een dag waarbij veel mensen elkaar verwennen en elkaar lief hebben. Ook is de onderwerpregel compact en informatief, waardoor de lezer weet waar de e-mail over gaat. In dit voorbeeld is er ook een principe van Cialdini namelijk; het principe van wederkerigheid. Er wordt een korting aangeboden, hierdoor krijgt de (potentiële) klant een beloning als hij of zij iets bij de winkel koopt. 3. In het derde voorbeeld tref je een onderwerpregel die informatief en compact is. De lezer weet in een oogopslag gelijk waar de e-mail overgaat. De onderwerpregel is eigenlijk een simpele informatieve melding en of herinnering. Hoe het niet moet Hieronder treft u een paar voorbeelden hoe een slechte onderwerpregel eruit ziet: 1. Samsung Cloud: Einde van melding bepaalde Samsung Cloud-functies. 2. Hema: !! CHECK nu de nieuwste COLLECTIE!! OP=OP!!! 3. National Geographic: Lees het nieuwe wetenschappelijke nieuwsartikel van Professor Heinz, over koolstofdioxide uitstoot en hoe dit de aarde en milieu aantast. **Toelichting:**<br> 1. In eerste voorbeeld is de onderwerpregel te vaag. De lezer ziet dat er een einde is van een melding van bepaalde cloud-functies. Waarschijnlijk weet de lezer niet waar dit over gaat en heeft ook geen tijd en/of zin om dit uit te zoeken. 2. In het tweede voorbeeld staan er teveel vetgedrukte en gekleurde woorden. Ook staan er veel uitroeptekens, waardoor de lezer dit kan opvatten als spam of de lezer kan dit als opdringerig beschouwen. 3. In het derde voorbeeld is de onderwerpregel te lang. Er staat teveel informatie in de onderwerpregel waardoor de lezer snel afhaakt. De lezer kiest er hoogstwaarschijnlijk voor om ergens anders zijn tijd aan te besteden.

>

De tone of voice is de manier van communiceren naar mensen binnen en buiten je organisatie toe. Dus de persoonlijke voice van jouw bedrijf. Hiermee wil je een imago uitstralen die herkenbaar wordt voor jouw bedrijf. Zo communiceer je dus via alle kanalen op dezelfde terugkerende manier. In dit artikel vertellen we je wat een tone of voice is en hoe je deze bepaalt voor jouw onderneming. [TOC] Hoe bepaal je een tone of voice ? Hoe je een tone of voice bepaalt is afhankelijk wat je wil uitstralen naar buiten toe. Daarom is het allereerst heel belangrijk om de merkidentiteit duidelijk te hebben. Als je weet waarvoor je staat en wat je waarden zijn is het al makkelijker om een tone of voice te bepalen. Hierbij wordt natuurlijk gekeken naar de doelgroep. Zo moet de doelgroep helder zijn om de richting van de tone of voice te bepalen maar de doelgroep is niet leidend. Het is namelijk niet de bedoeling dat iedereen de doelgroep op dezelfde manier aanspreekt want dan ben je niet meer onderscheidend. En juist met de tone of voice kan je jezelf onderscheiden van concurrerende bedrijven. Bedenk goed wat jouw bedrijf kenmerkt om dit te kunnen doorvoeren naar buiten toe. Na goed vast te hebben gesteld wie de doelgroep is en wat de kernwaarden zijn moeten er nog een aantal keuzes worden gemaakt voor het opstellen van de tone of voice:<br> **Formeel of informeel?** Spreek je jouw doelgroep aan met u of met je/jij?<br> **Vakjargon of toegankelijk woordgebruik?** Wil je alleen de mensen uit het vak aanspreken of moet het ook voor anderen makkelijk te lezen zijn?<br> **Enthousiast of feitelijk?** Wil je mensen enthousiasmeren of informeren?<br> **Schrijf je vanuit ik, wij of de derde persoon?** Op welke manier spreek je over of namens je bedrijf?<br> Een andere goede oefening om de tone of voice helder te krijgen is om je bedrijf als een persoon te zien. Ga met een collega een gesprek aan met de tone of voice van het bedrijf. Pas de keuzes van hierboven toe, ga je een heel feitelijk gesprek aan of is het meer een enthousiast gesprek om iets duidelijk te maken. Hiermee krijg je een goed beeld over hoe je in de praktijk over de tone of voice voelt of wat toch niet helemaal bij het bedrijf past. Hoe voer je een tone of voice binnen het hele bedrijf en de website door? Nadat je de tone of voice hebt bepaald is het van belang om het vast te leggen. Stel een brandbook op en leg hierin uit wat de tone of voice van het bedrijf is. Hierdoor is het voor iedereen duidelijk en komen er geen onduidelijkheden op de manier van communiceren. Laat daarom ook elke werknemer het brandbook doorlezen of organiseer een bijeenkomst om de tone of voice expliciet uit te leggen. Als alle werknemers weten met welke tone of voice het bedrijf communiceert kan dit ook makkelijker doorgevoerd worden naar de online platformen. Zo is het belangrijk dat de teksten van de website en posts op social media allemaal op dezelfde manier zijn geschreven, denk hier bijvoorbeeld weer aan het aanspreken met jij of u. Het is heel belangrijk om hier consistent in te zijn, je wil dat mensen jou als bedrijf gaan herkennen aan de manier waarop je communiceert. Tone of Voice voorbeelden **Bol.com**<br> Bol.com, een bedrijf dat bekend staat om hun goede service en gevatte grappen, bol.com heeft duidelijk kernwaarden die staan voor informeel en humoristisch. Zowel op de website van bol.com als de social media komt dit herkenbaar naar voren. Doordat ze regelmatig in de media komen vanwege hun unieke tone of voice hebben ze veel naamsbekendheid gekregen. ![tone of voice bol](https://offerte.nl/images/XLpaw12yrDFPPmIEypIQD1GIWOHc21UBRfcFGwmv.png) **Ikea**<br> (Bijna) iedereen kent de Ikea wel, ze staan voor goedkope maar kwalitatieve producten die vaak ook nog een creatief design hebben. Wat typerend aan de tone of voice van Ikea is is dat ze alle producten een zweedse naam geven. Ook in hun reclames willen ze heel erg het warme huiselijke gevoel geven en dit ook naar buiten communiceren. ![ikea tov](https://offerte.nl/images/31luoQzDK0sXmXeINnzWUlvdRVkob651u1iCuBmO.png) **KLM**<br> De koninklijke luchtmacht heeft een hele duidelijk tone of voice. In plaats van opvallen en soms wat riskante comebacks maken (zie bol.com) straalt KLM zekerheid uit. In alle manieren van communiceren laat KLM zien dat zij al jaren de grootste luchtmacht van Nederland zijn, ze communiceren op een vriendelijke en gepaste manier. Zo is KLM dag en nacht bezig om mensen tevreden te houden en dat zie je terug in de reacties die KLM geeft. Ze stralen betrokkenheid uit en spelen regelmatig in op getagde berichten. ![voorbeeld tone of voice](https://offerte.nl/images/eNhkoE3PIRyYDNGSyCl4EOx7MZ33v8FP2QBZQZXp.png)

>

In dit artikel vertellen we jou wat SEA precies betekent. Naast de definitie van SEA vertellen we je ook hoe je dit het best kan toepassen voor jouw onderneming. [TOC] Wat is SEA? SEA is een afkorting voor Search Engine Advertising en is onderdeel van Search Engine Marketing. Search Engine Marketing staat voor zoekmachine marketing en is een strategie waarmee je webpagina’s vindbaar maakt. Het verschil tussen SEO en SEA is dat je met SEA adverteren en geld uitgeeft voor verhoogde zichtbaarheid. Bij SEO gaat het puur om inhoudelijke context en optimalisatie en de resultaten daarvan zijn niet direct inzichtelijk. Door SEA kom jij boven in de zoekresultaten te staan omdat je adverteert. In beide gevallen wordt jouw webpagina sneller vindbaar in zoekresultaten. Dit zorgt voor betere effectiviteit op het gebied van marketing en reclamecampagnes. Via SEA kunnen mensen jouw pagina vinden via een advertentie. Tegen een betaling kan jij advertenties plaatsen naast de zoekresultaten. Als de gebruiker een door jouw gekozen woord of woordgroep intypt, verschijnt jouw webpagina bij de zoekresultaten. De adverteerder betaalt wanneer de gebruiker op de advertentie klikt. Je kunt SEA advertenties herkennen aan het “Advertentie-icoontje” bij webpagina’s tussen de zoekresultaten. SEA wordt het meest gebruikt op Google, Google heeft het grootste marktaandeel op het gebied van zoekmachines. SEA kan op verschillende soorten zoekmachines worden toegepast, denk bijvoorbeeld aan Google, Bing, Youtube en Google shopping. >> Lees ook: “[Wat is SEO en hoe zet je het in voor jouw bedrijf?](https://offerte.nl/ondernemersgids/marketing/seo)” Waarom SEA gebruiken? Tegenwoordig wordt internet veel en op allerlei manieren gebruikt. Als je een probleem of vraag hebt, kun je waarschijnlijk met één zoekopdracht hierop antwoord krijgen. Zoekmachine gebruikers klikken vaak op de zoekresultaten die bovenaan staan. Door SEA kun jij ervoor zorgen dat jouw bedrijf bovenaan de zoekresultaten komt te staan. Hierdoor word jij makkelijker vindbaar in zoekmachines. Dit betekent dat zoekmachine gebruikers sneller jouw bedrijf treffen als ze een woord of woordgroep intypen dat aansluit op jouw bedrijf. Dit verhoogt de effectiviteit van het genereren voor meer bezoekers en nieuwe klanten op jouw website. SEA voordelen Het toepassen van SEA heeft vele voordelen; - Je betaalt bijvoorbeeld voor een bepaald aantal bezoekers of een bereik. - Er is een duidelijk overzicht van kosten wat je per campagne betaald. Je bepaalt zelf wat je per campagne uitgeeft. - Er is een duidelijk overzicht over de resultaten die je met SEA behaald. Hierdoor kun je goed aflezen wat er goed en fout gaat. - Het gebruik én de mogelijkheden van internet blijven zich ontwikkelen. Meer kennis over SEA helpt je in de toekomst bij adverteren. Hoe kun je zelf met SEA aan de slag gaan? Het is mogelijk om zelf SEA te gebruiken en in te zetten. Dit is niet heel gemakkelijk, het kost tijd en moeite. Je hebt een bepaalde kennis nodig om dit efficiënt toe te passen. Daarom is het erg belangrijk dat je je eerst goed inleest in de basis, zodat je weet wat je te doen staat. Allereerst moet je kijken naar welk bedrag je maximaal wilt uitgeven aan SEA campagnes. Neem een kijkje naar de resultaten van je website in de zoekmachine waarop je wilt adverteren. Aan de hand van deze resultaten kun je zoekwoorden (keywords) koppelen aan webpagina’s en erachter komen hoe jouw webpagina het best vindbaar wordt. Er zijn tools beschikbaar waarmee je de beste keywords vindt die bij jouw webpagina passen.Het is erg belangrijk dat je deze keywords achterhaald, want hierdoor optimaliseer je content en webpagina’s. De lay-out en werking van je website is erg belangrijk. Een website moet voldoen aan een bepaald aantal eisen om goed te kunnen functioneren. Als je SEA toepast op je website is het handig om jezelf de volgende vragen te stellen: - Is mijn website gemakkelijk te navigeren? - Is mijn website overzichtelijk en professioneel genoeg? - Werkt mijn website snel genoeg? “ - Met driemaal een positief antwoord en de nodige SEA kennis in huis ga je (eenvoudig) aan de slag om SEA toe te passen voor jouw website. SEA uitbesteden? Een andere optie is om [SEA werkzaamheden uit te laten besteden](https://offerte.nl/online-marketing/sea-uitbesteden). Niet voor niets zijn er SEA experts op de markt die zich hier volledig op richten. Wanneer je dit uitbesteed, dan betaal je voor de service van SEA professionals, die er voor zorgen dat dit proces goed verloopt. Hierdoor bespaar je tijd en krijg je meer zekerheid op het gebied van SEA.

>

Tegenwoordig maakt bijna iedereen gebruik van zoekmachines zoals Google, maar hoe zorg je er nou voor dat jouw website goed wordt gevonden? Ieder bedrijf wil namelijk goed vindbaar zijn. Een manier hiervoor is gebruik maken van SEO. In dit artikel zal worden uitgelegd wat SEO is en hoe jij het kan toepassen. [TOC] Wat is seo? SEO is een afkorting voor Search Engine Optimalisation en omvat alle werkzaamheden en processen die bijdragen aan een betere organische vindbaarheid van je website. In Nederland staat SEO ook wel bekend als zoekmachine optimalisatie. SEO is gericht op het gratis aantrekken van bezoekers vanuit zoekmachines zonder hiervoor te adverteren. Het is ook mogelijk om bezoekers aan te trekken vanuit de zoekmachines door middel van advertenties. Verschil tussen SEA en SEO Als je een willekeurig woord intypt op google krijg je eerst advertenties gezien. Het optimaliseren van de effectiviteit van deze tekstadvertenties wordt ook wel SEA (Search Engine Advertizing) genoemd. SEA draait om betaalde advertenties die iedereen kan inzetten. Deze worden door o.a. Google bovenaan weergegeven, hieronder staan de organisch gerankte pagina’s. Dit zijn dus de websites die ‘gerankt’ zijn op basis van SEO. Zie hieronder een voorbeeld van SEA en SEO op google. ![seo](https://offerte.nl/images/ttNurB8Zf70MTt764YrWboDb5gjv0VA1uKH8Kphv.png) Waarom is SEO zo belangrijk? Tegenwoordig zoekt iedereen alles online op. Het is dus voor elk bedrijf van belang om online goed vindbaar te zijn, om zo nieuwe klanten te werven en naamsbekendheid te verkrijgen. Mensen klikken vaak op een van de eerste websites die ze zien staan en gaan daar mee verder. Daarom is het zo belangrijk om hoog in de ‘rankings’ te komen. SEO is een goedkope en effectieve manier van zoekmachine marketing, mits je het goed uitvoert!. Het is echter nog niet zo makkelijk om te zorgen dat je website hoog in de zoekmachines scoort. Teksten moeten de juiste zoekwoorden bevatten en antwoord geven op de vraag die de bezoeker heeft. Hoe kan je er zelf met SEO aan de slag gaan? Het is mogelijk om zelf aan de slag te gaan met zoekmachine optimalisatie of om het uit te besteden. Als je besluit om het zelf op te pakken dan is het belangrijk dat je jezelf goed inleest in de basis. De [beginnersgids van MOZ](https://moz.com/beginners-guide-to-seo) is een goed startpunt. **Zoekwoorden onderzoek**<br> Om te beginnen met zoekmachine optimalisatie is het heel erg belangrijk om goed te weten wie je doelgroep is en wat hun informatie behoefte is. Aan de hand hiervan kunnen er keywords (zoekwoorden) worden bepaald. Via verschillende online tools is het vrij simpel om achter deze keywords te komen. Het gebruik van de juiste keywords draagt eraan bij dat je door bijv. Google hoog wordt gerankt. Heb je een schoonmaakbedrijf? Dan zijn belangrijke zoekwoorden bijvoorbeeld; schoonmaak tarieven, schoonmaakbedrijf inhuren, wat kost een schoonmaakbedrijf, etc. Zodra je de juiste zoekwoorden in kaart hebt gebracht is het goed om te bepalen of je bestaande content gaat herschrijven/optimaliseren of dat je volledig nieuwe content gaat schrijven. Er is dus een concreet plan van aanpak nodig om te zorgen dat de gehele website seo proof wordt en je vindbaarheid beter wordt. **Website optimalisatie**<br> Om mensen naar je website te krijgen en ze daar te houden is het belangrijk om een goed gebouwde website te hebben. De website moet een heldere structuur hebben, gebruiksvriendelijk zijn en een snelle laadtijd hebben. Google wil haar gebruikers doorsturen naar sites die een goede gebruikersbeleving geven. Een website die snel laadt en makkelijk is in gebruik zijn dan ook belangrijke factoren. Seo uitbesteden Je kan zelf aan de slag met SEO maar bedenk wel dat dit veel tijd kost. Je kunt er dan ook voor kiezen om dit [te laten uitbesteden](https://offerte.nl/online-marketing/seo-uitbesteden). Seo is namelijk niet iets wat na 1 x aanpassen klaar is. De SEO strategie moet voortdurend gemonitord en bijgestuurd worden. Omdat dit best wel wat tijd en kennis kost kiezen veel ondernemers ervoor om het uit te besteden. Door SEO uit te besteden bespaar je tijd en energie in het constant bijwerken van je website/content en weet je dat het op de beste manier wordt gedaan.

>

A/B testing is een vorm van testen om inzichten over het koop en beweeggedrag van bezoekers te achterhalen. Uiteindelijk is het doel om aan de hand van A/B testing de webpagina’s of andere elementen te optimaliseren. Lees hieronder alles over hoe A/B testen voor meer conversie kan zorgen. [TOC] Wat is een A/B test? Een A/B test is een manier van testen waarbij je 2 verschillende varianten van een pagina of elementen toont aan bezoekers. In een A/B test controleer je welke variant effectiever werkt voor jouw doel. Bij A/B testing wordt altijd 1 element getest aan twee verschillende groepen. Voorbeelden waarbij A/B testing kan worden toegepast zijn o.a: webpagina’s, teksten, buttons, mails en afbeeldingen. Hierbij krijgt krijgt 50% van de bezoekers versie A en 50% versie B te zien. Zo kan je bijvoorbeeld testen of een groene knop beter werkt dan een rode knop. De resultaten hiervan moeten uiteindelijk tot nieuwe inzichten of betere resultaten leiden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het testen van een mail met een link naar de website bovenaan de pagina en een versie met de link onderaan de pagina. Er wordt dan getest welke mail meer kliks naar de website oplevert: versie A of versie B. Vanuit hier kan geanalyseerd worden welke elementen allemaal voor meer conversie zorgen en deze kunnen dan worden toegepast. Je kan dus voor elk los element een A/B test uitvoeren. Hoe pak je A/B testing aan? Om te starten met A/B testen is het belangrijk om een goed onderzoek op te stellen. Zo moet er worden worden vastgesteld wat je wil gaan vergelijken, wie de doelgroep is, hoe groot de doelgroep is en hoe je gaat meten. Er moet ook een duidelijke hypothese worden gesteld. Voor het opzetten van een A/B test kun je verschillende programma’s gebruiken. Google heeft een gratis tool beschikbaar gesteld: Google optimize. Hiermee kan je A/B testen opzetten en meten. **Call to action**<br> Om te beginnen met A/B testing moet er heel duidelijk worden bepaald wat je precies wil testen. Als je bepaald hebt wat je wil gaan vergelijken moet er een call to action aan toe worden gevoegd zodat mensen ook daadwerkelijk de keuze krijgen om actie te ondernemen of niet. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het testen van een button met de tekst: ‘’Klik hier voor informatie!’’ en een button met de tekst: ‘’Graag meer info? Klik op de onderstaande knop’’. Bij beide buttons is een duidelijke call to action aanwezig wat er voor zorgt dat mensen bewust wel of niet kiezen om te klikken. Je wil tijdens het A/B testen graag weten welke button meer kliks op levert en dus de betere optie is. **Multi variation test**<br> Voortdurend willen mensen meerdere dingen tegelijk gaan veranderen en testen omdat dit sneller en efficiënter lijkt dan elke keer 1 verandering per test te doen. Dit neemt alleen juist de effectiviteit van het A/B testen weg. Als je namelijk meerdere dingen aan je pagina gaat aanpassen en dan gaat meten welke versie meer kliks heeft opgeleverd weet je niet welke aanpassing verantwoordelijk is geweest voor de stijging. **Groepsgrootte en duur**<br> Om te bepalen hoe groot de groep is moet er worden gemeten wat de bezoekersaantallen van voorgaande periodes zijn. Als het gemiddelde een goed representatief aantal is kan je +/- deze groepsgrootte kiezen omdat dit een gemiddeld aantal is wat zeker op jouw website komt. Als het een klein aantal bezoekers is moet er wat langer worden doorgegaan met de test om zo een representatief aantal te krijgen. De duur van de A/B test kan je berekenen met online tools of aan de hand van je onderzoeksplan bepalen. Testtools geven soms aan dat ze genoeg data hebben verzameld om te stoppen met de test. Houd in ieder geval een reële test duur aan van één week tot een paar weken. Succes!

>

Met een merkpositionering wil je van te voren vast stellen welke gedachte mensen bij jou merk moeten hebben. Denk hierbij aan kwaliteiten en waardes die je wil uitstralen. De merkpositionering is essentieel om van de doelgroep klanten te maken. In dit artikel zal uitgelegd worden wat een merkpositionering precies inhoudt en hoe jij het kan vastleggen voor jouw merk. [TOC] Wat is merkpositionering? Merkpositionering is de vastgestelde identiteit van jouw bedrijf. Hierin staat op welke manier je dingen naar buiten wil brengen maar ook welk gevoel je wil opwekken bij mensen. Alles wat vooraf bepaald is dat mensen gaan associëren rondom het merk heeft te maken met merkpositionering. Bij een goede merkpositionering maak je als het ware een belofte aan de klant om iets waar te maken. Bedrijven zoals Coca-cola en red bull hebben een sterke merkpositionering en iedereen heeft een bepaalde gedachte als je aan het merk denkt. Waarom is merkpositionering zo belangrijk? Het is super belangrijk om de merkpositionering helder te hebben omdat je zo pas echt kan inspelen op het gevoel dat mensen bij het merk krijgen. Als de merkpositionering goed in ingezet zal je bij de doelgroep een positief gevoel creëren en zullen ze een koopbehoefte krijgen of interesse in het merk ontwikkelen. Hoe beter en duidelijker de merkpositionering hoe meer kans dat mensen het merk gaan herkennen om deze redenen. Een merkpositionering moet duidelijk zijn, je moet van te voren al bedenken en vastleggen wat jij wil dat de mensen gaan associëren bij het merk. Het liefst is de merkpositionering natuurlijk uniek en denken mensen alleen aan jou bij een simpele beschrijving van kenmerken. Een duidelijke merkpositionering is niet alleen belangrijk voor de doelgroep maar ook om binnen het bedrijf de neuzen dezelfde kant op te krijgen. Het is immers de bedoeling dat iedereen voor dezelfde positionering staat en ze zichzelf erin kunnen vinden. Je wil mensen hebben die voor dezelfde waarden staan en zich thuis voelen in de positionering. Hierdoor wordt je merk nog veel sterker. Hoe kan je de merkpositionering voor jouw merk bepalen? Een goed marktonderzoek is erg belangrijk, ga goed na wie de doelgroep is en welke gedachten je wil overbrengen. Aan de hand hiervan kun je een persona maken met alle behoeftes van de doelgroep. Op basis hiervan kan de strategie worden opgesteld om zo vast te stellen hoe je deze positie daadwerkelijk kan gaan doorvoeren. Denk aan de hand van het onderzoek na of je bijvoorbeeld warmte wil uitstralen of heel stoer wil overkomen. Tijdens het onderzoek wordt vaak rekening gehouden met de vijf p’’s van de marketingmix: - Product - Prijs - Personeel - Promotie - Plaats Hierbij is het de bedoeling om jouw merkwaarden en verwachtingen aan deze vijf onderdelen te koppelen om deze zo in verband te brengen. Past de prijs bij de doelgroep? voor wie is het product geschikt? Welke kanalen worden ingezet voor promotie? Aan de hand van de marketingmix en de persona kan de merkpositionering worden vastgesteld in een brandbook.

>
Wil jij groeien met je bedrijf?
Meld je nu aan en start met de eerste aanvragen
Wat anderen over ons zeggen
Trustpilot