financieel
Leer meer over het ondernemerschap
Zoeken

In dit artikel gaan we in op het pareto principe, voor veel mensen ook wel bekend als de 80-20 regel. [TOC] Wat is het Pareto principe? Het pareto principe wordt ook wel de 80-20-regel genoemd, dit is een economische regel. De regel is bedacht door de econoom Vilfredo Pareto, vandaar de naam het pareto principe. Pareto beweerde dat 80% van de bezittingen in Italië in handen was van 20% van de Italiaanse bevolking. De letterlijke betekenis van het pareto principe is dat 20% van de inspanningen, 80% van de resultaten oplevert. Dit betekend dat de andere 80% van de inspanningen maar 20% van de resultaten oplevert. Hieruit stellen we dat het grootste gedeelte van de inspanningen (80%) veel minder oplevert dan het kleinste gedeelte van de inspanningen (20%) die veel meer levert. ![pareto principe](https://offerte.nl/images/iIVtMTdDthSBiTm72571e6kf4IYIeVO0Syu7aCoE.png) Pareto principe voorbeeld Het pareto principe kun je in veel situaties herkennen en toepassen. Hieronder staan een aantal voorbeelden waarbij je het pareto principe kunt herkennen. - 20% van de de bevolking beheerd 80% van de bezittingen - 20% van de klanten zorgt voor 80% van de winst - 20% van de werknemers zorgt voor 80% van de totale productie - 20% van de kinderen kan 80% van het lawaai veroorzaken - 20% van de producten in een winkel zorgt voor 80% van de omzet Zelf de 80-20 regel toepassen De 80-20-regel wordt in het algemeen veel gebruikt en toegepast. De getallen 80% en 20% moet je niet al te serieus en of precies nemen. Het wordt immers een principe genoemd en geen wet. Het gaat er vooral om hoe jij met weinig inspanning (20%) zoveel mogelijk resultaten behaald (80%). Dit is nog niet heel eenvoudig en daarom is er ook een Pareto analyse. In deze analyse onderzoek je welke werkzaamheden de meeste resultaten opleveren. Met dit onderzoek vind je hoe jij het efficiëntst kan werken en hoe je tijd kunt besparen. Maar hoe doe je dit? Om het je wat makkelijker te maken hebben wij een aantal tips onder elkaar gezet: - **Maak een takenlijst**<br> Bedenk welke taken je moet uitvoeren en maak een takenlijst. Met een takenlijst creëer je overzicht in de inspanningen en taken die je moet doen. Als je overzicht en inzicht in je taken hebt kun je veel efficiënter werken. - **Rangschik je taken naar belangrijkheid**<br> Als je een takenlijst hebt gemaakt ben je nu op het punt aangekomen om je taken te rangschikken. Rangschik ze van belangrijk naar minder belangrijk. Wat heeft de meeste prioriteit en wat heeft minder prioriteit? - **Maak een planning**<br> Nadat je je taken hebt gerangschikt maak je een planning. Plan als eerst de belangrijkste taken en daarna pas de taken die minder belangrijk zijn. Geef jezelf genoeg tijd en werk zorgvuldig. - **Focus je eerst op de belangrijkste taken**<br> Benut je tijd efficiënt en begin met de belangrijkste taken. Als je begint met de belangrijkste taken ben je het meest energievol en heb je meer de drang om harder te werken. Door deze taken als eerst te doen behaal je met 20% inspanningen al 80% resultaat. Dit betekent overigens niet dat de belangrijkste taken het makkelijkst zijn, vaak zijn deze taken het moeilijkst of het zwaarst. - **Voer de overgebleven taken uit**<br> Nu je de belangrijkste taken achter de rug hebt ben je op het punt aangekomen om de overgebleven taken uit te voeren. Deze taken zijn eigenlijk bijzaak. Dit zijn vaak taken die niet heel lang duren en niet heel complex zijn. Vergeet niet om rust te nemen nadat je alle taken hebt uitgevoerd!

>
Wil jij groeien met je bedrijf?
Meld je nu aan en start met de eerste aanvragen
Wat anderen over ons zeggen
Trustpilot