De juiste structuur en opbouw van een offerte

Een offerte is een uitgebreide prijsopgave, waarin relevante informatie staat die betrekking heeft tot de deal die je wilt sluiten met een (potentiële) klant. Om te zorgen dat je uitgebrachte offertes zo vaak mogelijk tot nieuwe opdrachten leiden, dient deze een goede en duidelijke opbouw en structuur te hebben. Hoe dat in elkaar zit lees je in dit artikel.

Inhoudsopgave

Wat voor structuur heeft een goede offerte en hoe maak ik die?

Een goede structuur voor een offerte is super belangrijk! Met een goede structuur wordt de offerte een stuk overzichtelijker en leesvriendelijker. Hierdoor weet de lezer wat er verwacht wordt en wat de voorwaarden zijn. Juist bij een situatie zoals bij het ondertekenen van een offerte, is het extra belangrijk dat de lezer zich gemakkelijk door de tekst kan navigeren. Daarom is een goede structuur in een offerte van belang.

Hoe maak ik zelf een goede structuur in een offerte? en Hoe ziet die eruit?

Om deze vragen te beantwoorden hebben wij een handig stappenplan waarmee jezelf aan de slag kunt. Hierin wordt beschreven hoe je een goede structuur maakt en waarom dat zo is. Een goede structuur van een offerte bestaat uit:

1. Inleiding
Een goed begin is het halve werk! Het begin van een goede offerte begint met een overtuigende inleiding. Hiermee trek je de aandacht van de lezer en overtuig je hem om verder te lezen. In de inleiding verleid je de lezer en schrijf je in het kort wat jouw aanbod is en wat voor waarde jij biedt.

2. Vraag:
In dit deel beschrijf je de vraag van je klant/lezer. De lezer herkent zich in de vraag die jij omschrijft en merkt op dat jouw bedrijf precies begrijpt wat de vraag/wensen van de lezer zijn.

3. Aanbod:
Hierin omschrijf jij wat je aanbod is en wat voor waarde jij aan je klant kunt bieden. Beschrijf wat jouw bedrijf onderscheidt van de rest en waarom dat zo is. Het is erg belangrijk dat jouw aanbod perfect aansluit op de vraag van de lezer. Matchen deze beide dan heb je een grote kans op slagen.

4. Planning:
Deze stap is optioneel. In de planning leg je stap voor stap uit wat je gaat doen en hoe je dat gaat doen (plan van aanpak). Uit de planning komt een mooi overzicht waarin je je klant overtuigt met jouw werkwijze.

5. Investering:
Hierin staat een overzicht met alle kosten en opbrengsten. Ook worden deze kosten en opbrengsten op uitgebreide wijze verklaard. Hieruit wordt duidelijk gemaakt wat jouw aanbod kost of oplevert en hoe de vraag van de klant hierop aansluit.

6. Voorwaarden:
In deze stap beschrijf jij wat jouw voorwaarden zijn en bekijk je wat de voorwaarden van jouw klant zijn. Omschrijf jouw voorwaarden op een positieve manier zodat de klant sneller overtuigt wordt en jouw voorwaarden op een meer positieve manier bekijkt. Kom samen met een deal en zorg dat beide partijen tevreden zijn.

7. Resultaat:
Dit is een stap die sommige mensen wel eens vergeten. In deze stap creëer je het beeld van het gewenste resultaat tussen beide partijen. Vraag en aanbod sluiten op elkaar aan en beide partijen zijn tevreden.

8. Slot:
In deze stap sluit je je offerte af met een sterke alinea, waarin je concludeert dat het gewenste resultaat is behaald. Het helpt ook om je klant te bedanken voor de samenwerking en te bedanken voor de tijd en moeite die de klant erin gestoken heeft.

Je kunt ons voorbeeld gebruiken wanneer je zelf de offerte van je eigen onderneming onder handen wilt nemen.