Je bent gevraagd om een offerte uit te brengen. Na het versturen zit je met de vraag: hoe lang is een offerte geldig? Wat is de geldigheidsduur van een offerte? Hoe dat precies zit lees je in dit artikel.

Inhoudsopgave

Geldigheidsduur

Laten wij eerst kijken naar de term “geldigheidsduur”. De een noemt het geldigheidstermijn, de ander geldigheidsduur, aanvaardingstermijn, het betekent juridisch gezien allemaal hetzelfde. Het juridischwoordenboek geeft de volgende betekenis voor het woord “geldigheidsduur”:

“de periode waarin een zaak bruikbaar is of op een dienst een beroep kan worden gedaan"

Wettelijke geldigheidsduur van een offerte? Een offerte heeft geen wettelijke geldigheidsduur, tenminste er is geen wettelijke basis termijn opgesteld, zoals bijvoorbeeld voor facturen waarin er binnen een bepaald termijn betaald of herinnerd dient te worden. De geldigheidsduur die je opgeeft bij een offerte is geheel vrij aan jou te bepalen.

Een geldigheidsduur is dus niet nodig maar wel raadzaam, tenzij het een geheel vrijblijvende offerte betreft. Met een geldigheidsduur beperk je het risico. Heb je bijvoorbeeld te maken met variërende prijzen (als je b.v. materiaal moet inkopen) of wil je een scherp aanbod doen (met of zonder een korting) dan is een geldigheidsduur erg praktisch.

Je geeft je offerte een geldigheidsduur, en nu? Nu is je offerte voor een bepaalde periode “geldig”. Zorg er voor dat de termijn die je opgeeft duidelijk op je offerte staat vermeld. Dat kan bijvoorbeeld op de volgende manieren:

  • Geldig tot: [datum]
  • Deze offerte is geldig tot en met [datum]
  • De geldigheidsduur van deze offerte bedraagt [aantal] dagen na dagtekening ..
  • Deze offerte is geldig voor [aantal] dagen

Op deze manier is het transparant voor zowel jou als je klant. Het is uiteraard verstandig om je geldigheidsduur ook in je algemene voorwaarden vermeld te hebben, maar je doet er wijs aan om niet in de kleine lettertjes je afspraken te verbergen, zonder dit te vermelden op je offerte.

Afspraken en wijzigingen

Maar let op: nu zijn er enkele zaken waar je rekening mee moet houden. Zo kan je bijvoorbeeld je offerte niet wijzigen binnen deze periode. Wijzigingen kan je alleen maken door de offerte in te trekken en een nieuwe offerte op te maken, maar dit kan alleen indien je klant de offerte nog niet heeft geaccordeerd. Je klant kan en mag binnen deze periode akkoord gaan met je offerte en dat maakt het ook direct “onherroepelijk”.

Gaat je klant na de termijn die je hebt opgegeven, akkoord met je offerte? Dan is de keuze aan jou of je alsnog de klus accepteert of wijzigingen aanbrengt en opnieuw laat accorderen. Is je klant binnen het termijn dat je hebt opgegeven akkoord gegaan, dan is het bindend en is er sprake van een overeenkomst.

Vrijblijvende offerte

Soms wil je enkel een vrijblijvende offerte doen. Dit is minder sterk dan een offerte met een geldigheidsdatum, maar brengt een heel stuk minder risico met zich mee. Een geheel vrijblijvende offerte moet ook op deze manier gecommuniceerd worden: geheel vrijblijvend en dit moet vermeld zijn, op zowel de offerte als in e-mail, begeleidend schrijven, etc.

Met een vrijblijvende offerte behoud je de mogelijkheid om aanpassingen te maken, zelfs nadat de offerte is geaccepteerd. Dit moet dan wel direct nadat de offerte is geaccepteerd. Wil je precies weten waarom, zie dan Artikel 219 lid 2 Burgerlijk Wetboek Boek 6.

Simpel vertaald: indien er een vermelding is dat het aanbod vrijblijvend is gedaan, dan kan de herroeping onmiddellijk na aanvaarding alsnog plaatsvinden. Geef daarbij dan wel de reden op waarom de offerte alsnog ingetrokken is en neem daarover contact op met de klant in kwestie.