In dit artikel vertellen we je alles wat je moet weten om een effectieve onderwerpregel vast te stellen. Leer wat een onderwerpregel is en wat de do's en don'ts zijn. Ook geven we je een aantal goede voorbeelden uit de praktijk.

Inhoudsopgave

Wat is een e-mail onderwerpregel?

Als je een e-mail opstelt staat er bovenaan de e-mail een zin die beschrijft waar je e-mail over gaat. Dit wordt ook wel de e-mail onderwerpregel genoemd. Deze regel dient er voor zodat de lezer in één oogopslag kan zien waar de e-mail over gaat. Het is erg belangrijk dat je dit gebruikt bij het opstellen van e-mails. De onderwerpregel gebruik je bij zakelijke e-mails, persoonlijke e-mails, nieuwsbrieven en nog veel meer.

Op deze manier introduceer je de geschreven tekst zodat de lezer weet waaraan hij aan toe is.

Waarom is een e-mail onderwerpregel zo belangrijk?

In bovenstaande tekst is uitgelegd wat een e-mail onderwerpregel is, maar waarom is het eigenlijk zo belangrijk? Een e-mailregel is belangrijk, omdat mensen niet vaak de tijd hebben om in één keer de hele e-mail te lezen. Daarom is het van belang om in een korte regel de aandacht van de lezer te trekken. Een e-mail onderwerpregel kun je vergelijken met de kaft van een boek, hoe aantrekkelijker hij eruit ziet hoe beter.

Als jij een goede onderwerpregel schrijft, kiest de lezer er sneller voor om jouw e-mail te lezen dan e-mails van andere. Op deze manier voorkom jij dat je niet beland in de stapel e-mails die ongelezen blijft. Dit resulteert in betere e-mailmarketing en effectiviteit.

Hoe maak jezelf een e-mail onderwerpregel?

Een e-mail onderwerpregel kun jezelf gemakkelijk schrijven. Er zijn een aantal punten waar je goed op moet letten tijdens het schrijven:

  • Een e-mail onderwerpregel moet opvallen
  • Een e-mail onderwerpregel zet de lezer aan tot lezen
  • Een e-mail onderwerpregel is compact en geeft de kern van de boodschap weer.

Als je e-mail onderwerpregel aan deze punten voldoet kan er weinig misgaan. Toch hebben we voor de zekerheid een rijtje met do’s en don’ts gemaakt, die je tijdens het schrijven van e-mails ernaast kan houden.

Do's;

  • Schrijf je e-mail onderwerpregel kort en maak hem interessant
    Zoals eerder vermeld, houd je onderwerpregel kort en interessant. Hierdoor trek je de aandacht van de lezer en begrijpt de lezer de context van de e-mail zonder te veel moeite te doen.

  • Creëer waarde
    Probeer waarde te creëren in de eerste zin van je e-mail. Op deze manier overtuig jij de lezer dat de informatie in jouw geschreven e-mail zijn/haar bedrijf zal verbeteren of leven zal verrijken.

  • Maak de onderwerpregel kloppend met de rest van je e-mail
    Het is van belang dat de inhoud van je e-mail overeenkomt met de informatie van je onderwerpregel. Dit voorkomt dat jij bijvoorbeeld beloftes maakt die niet overeenkomen met de inhoud van de e-mail die je schrijft.

  • Personaliseer je onderwerpregel
    Personaliseer je onderwerpregel zodat de lezer zich persoonlijk aangesproken voelt. Op deze manier voelt de lezer zich meer betrokken bij de tekst, waardoor de mail relevanter wordt voor de lezer.

  • Maak gebruik van A/B testen
    Start een onderzoek en test je onderwerpregel uit. Met behulp van A/B testen kun je gemakkelijk erachter komen welke e-mail onderwerpregel het beste werkt. Een A/B test werkt als volgt: Maak twee concepten waarvan jij niet helemaal zeker bent welke beter werkt. Verstuur concept A naar 100 mensen en verstuur concept B naar 100 mensen. Bekijk welke het meest effectief is en kom erachter welke soort e-mails het best bij jouw lezers past.

  • Maak je e-mail onderwerpregel vragend
    Wanneer je de onderwerpregel in een vragende zin opstelt, wordt de lezer aan het denken gezet. Hierdoor denkt de lezer actiever mee, vooral als je de vraag in een probleemstelling stelt en de oplossing in de e-mail aanbiedt.

Don'ts;

  • Verzend nooit een e-mail zonder een onderwerpregel te vermelden
    Wanneer de lezer niet weet waar de e-mail over gaat, is de lezer veel minder geïnteresseerd. Laat de lezer weten waar je e-mail over gaat voordat hij hem leest.

  • Schrijf geen zinnen in een onderwerpregel met alleen hoofdletters, vetgedrukte woorden, onderstreepte woorden of gekleurde woorden.
    Dit komt niet professioneel over in een formele of zakelijke e-mail. Vaak lijkt dit te opdringerig en geeft het een slechte indruk. Hierdoor is de kans groter dat je in een spamfilter terecht komt.

  • Schrijf je onderwerpregel niet te lang
    Wanneer je onderwerpregel te lang is, valt je e-mail minder op. De lezer moet extra tijd en aandacht aan je e-mail besteden die hij waarschijnlijk niet heeft.

E-mail onderwerpregel voorbeeld

Hoe het wel moet

Hieronder treft u een paar voorbeelden hoe een effectieve onderwerpregel eruit ziet:

  1. Anna van ABOUT YOU: Je gewenste product is bijna uitverkocht!
  2. New York pizza: Valentijnsdeal: 15% korting op alle pizza’s.
  3. Zalando: Je pakket wordt bezorgd over 1-2 dag(en).

Toelichting

  1. In het eerste voorbeeld wordt er goed gebruik gemaakt van een aankondiging. De lezer voelt zich aangesproken omdat het om een gewenst product gaat van de lezer. Bovendien wordt er ook ingespeelt op het principe van schaarste (Cialdini) waardoor de lezer wellicht bang is dat hij of zij het product misloopt of verliest. Een extra pluspunt is de naam van de verzender van de e-mail. Door de naam “Anna” bij de verzender naam toe te voegen wordt de e-mail persoonlijker.

  2. In het tweede voorbeeld wordt er ingespeeld op valentijnsdag. Een dag waarbij veel mensen elkaar verwennen en elkaar lief hebben. Ook is de onderwerpregel compact en informatief, waardoor de lezer weet waar de e-mail over gaat. In dit voorbeeld is er ook een principe van Cialdini namelijk; het principe van wederkerigheid. Er wordt een korting aangeboden, hierdoor krijgt de (potentiële) klant een beloning als hij of zij iets bij de winkel koopt.

  3. In het derde voorbeeld tref je een onderwerpregel die informatief en compact is. De lezer weet in een oogopslag gelijk waar de e-mail overgaat. De onderwerpregel is eigenlijk een simpele informatieve melding en of herinnering.

Hoe het niet moet

Hieronder treft u een paar voorbeelden hoe een slechte onderwerpregel eruit ziet:

  1. Samsung Cloud: Einde van melding bepaalde Samsung Cloud-functies.
  2. Hema: !! CHECK nu de nieuwste COLLECTIE!! OP=OP!!!
  3. National Geographic: Lees het nieuwe wetenschappelijke nieuwsartikel van Professor Heinz, over koolstofdioxide uitstoot en hoe dit de aarde en milieu aantast.

Toelichting:

  1. In eerste voorbeeld is de onderwerpregel te vaag. De lezer ziet dat er een einde is van een melding van bepaalde cloud-functies. Waarschijnlijk weet de lezer niet waar dit over gaat en heeft ook geen tijd en/of zin om dit uit te zoeken.

  2. In het tweede voorbeeld staan er teveel vetgedrukte en gekleurde woorden. Ook staan er veel uitroeptekens, waardoor de lezer dit kan opvatten als spam of de lezer kan dit als opdringerig beschouwen.

  3. In het derde voorbeeld is de onderwerpregel te lang. Er staat teveel informatie in de onderwerpregel waardoor de lezer snel afhaakt. De lezer kiest er hoogstwaarschijnlijk voor om ergens anders zijn tijd aan te besteden.