Zijn notariskosten aftrekbaar? Lees hier wanneer wel en niet

Start vergelijken
    1. Home
    2. Notaris
    3. Zijn notariskosten aftrekbaar? Wanneer wel en wanner niet?
    3 mins leestijd

    Je komt er soms niet omheen: voor rechtsgeldige papieren heb je nu eenmaal een notaris nodig. Er zijn verschillende situaties, waarvoor je een notaris nodig hebt. Bijvoorbeeld voor het starten van een Besloten of Naamloze Vennootschap. Maar ook voor de leveringsakte van een woning of bedrijfspand en huwelijkse voorwaarden ga je naar de notaris. De notaris is niet goedkoop. Zelfs voor ogenschijnlijk kleine handelingen krijg je toch wel een aardige factuur voorgeschoteld. Voor het werk dat de notaris doet, is dat ook wel logisch. Maar… zijn de kosten die je maakt aan de notaris eigenlijk fiscaal aftrekbaar?

    Niet alles is aftrekbaar en het verschilt ook of je de gemaakte kosten als particulier of bedrijf hebt betaald. Maar welke notariskosten zijn aftrekbaar en welke niet? En zit daar dan nog een verschil tussen of je als ondernemer of als particulier de notariskosten wil aftrekken? We zetten graag voor je op een rijtje wat je wel en niet kan aftrekken omtrent notariskosten.

    Aftrekbare notariskosten voor de particulier

    Voor een particulier zijn er maar weinig aftrekbare notariskosten. Alleen de kosten omtrent het verkrijgen van een hypotheek zijn via de Inkomstenbelasting af te trekken. Je mag als particulier de volgende kosten aftrekken:

    • de inschrijvingskosten van de hypotheekakte bij Kadaster;
    • de notariskosten die je hebt betaald voor het opstellen van de hypotheekakte.

    Niet aftrekbare notariskosten voor de particulier:

    Hoewel alle kosten die je maakt bij de notaris rondom de hypotheek wél aftrekbaar zijn, zijn de notariskosten akte van verdeling niet aftrekbaar bij de inkomstenbelasting. Dat komt, omdat deze akte niet direct te maken heeft met de woning, maar met het partnerschap. Zelfs al gaat het om de verdeling van de woning bij een scheiding. Ook de kosten die je maakt voor de leveringsakte, geregistreerd partnerschap, huwelijkse voorwaarden, testament, erfrecht verklaring en de kosten voor de afwikkeling van het testament zijn niet fiscaal aftrekbaar.

    Wil je zeker weten of de gemaakte notariskosten nu wel of niet aftrekbaar zijn, kijk je natuurlijk even op de website van de Belastingdienst of neem je contact op met je financiële adviseur of de notaris.

    zijn notariskosten aftrekbaar

    Deze notariskosten zijn aftrekbaar als ondernemer:

    Als ondernemer kun je veel meer notariskosten aftrekken dan als particulier. Vooral als je kan aantonen dat de gemaakte kosten voor je bedrijf zijn. Kosten die je maakt bij de notaris voor de volgende zaken, zijn dus wel fiscaal aftrekbaar:

    Niet aftrekbaar voor ondernemers:

    De enige notariskosten die niet aftrekbaar zijn voor een ondernemer, zijn de gemaakte notariskosten in de privésfeer. In sommige gevallen zijn de kosten van de notaris echter te delen. Maar dan moet wel echt aantoonbaar zijn dat de privé gemaakte kosten van belang waren voor het bedrijf. Bespreek dit eens met je financieel adviseur of met de notaris zelf. Zij kunnen haarfijn uitleggen wat je wel en wat je niet mag opgeven als aftrekpost aan notariskosten op de Inkomstenbelasting. Alle notariskosten die worden gemaakt binnen de privésfeer betaal je dus zelf.

    Offerte.nl helpt bij het zoeken naar een notaris

    Of je nu een notaris nodig hebt voor de aanvraag van een erfrechtverklaring, een royementsakte of leveringsakte, je wilt natuurlijk niet te veel betalen. En dat hoeft ook niet. Laat in het contactformulier je gegevens achter en waarvoor je een notaris nodig hebt. Met die gegevens gaan wij voor jou offertes aanvragen bij notariskantoren bij je in de buurt. Deze offertes krijg jij dan weer van ons en vervolgens maak je je keuze voor de notaris die bij je past. Je kan de notaris zelf bellen of mailen voor een afspraak, maar je kan ook wachten tot de notariskantoren contact opnemen met jou. Zo zijn je afspraak en zaken snel geregeld.