Het overstappen van boekhouder is eenvoudiger dan je denkt. Je zoekt een nieuwe boekhouder uit, kiest een tijdstip van overstap, zegt je huidige boekhouder op en de rest wordt voor je geregeld. De boekhouders wisselen de gegevens met elkaar uit en je nieuwe boekhouder kan beginnen.

Ben je niet tevreden met je huidige boekhouder of ben je benieuwd of je gunstiger uit kan komen met een andere boekhouder? Het overstappen van boekhouder is makkelijker dan je denkt. In dit artikel helpen we jou door dit proces.

Waarom overstappen van boekhouder?

Er zijn verschillende redenen voor ondernemers om over te stappen van boekhouder. Meestal gaat men op zoek naar een nieuwe boekhouder wanneer zij tegen problemen aanlopen met hun huidige boekhouder. Tijdens de samenwerking met een boekhouder kan je tegen de volgende problemen aanlopen:

Fouten in boekhouding

Aangezien je deels of volledig de controle over jouw boekhouding uit handen geeft, is het belangrijk jouw boekhouder te kunnen vertrouwen op het feit dat de boekhouding foutloos onderhouden wordt. Fouten in de financiën kunnen leiden tot boetes en die willen we voorkomen.

Slecht te bereiken

Een goede communicatie met jouw boekhouder is een must. Je hoort jouw boekhouder altijd te kunnen bereiken wanneer je met vragen of onduidelijkheden zit.

Geen groeipotentie

Wanneer jouw bedrijf begint te groeien, is het belangrijk dat jouw boekhouder met je mee kan groeien. De boekhouding van een kleiner bedrijf is aanzienlijk eenvoudiger dan die van een groter bedrijf. Het is belangrijk dat jouw boekhouder ook de boekhouding kan bijhouden op het moment dat jouw bedrijf en dus de boekhouding uitbreidt.

Verouderde werkwijze

Tegenwoordig verlopen veel boekhoudprocessen digitaal. Het aanleveren van facturen of andere financiële  zaken via de mail of post is niet meer van deze tijd. Het overstappen op een modernere werkwijze kan veel tijd en geld besparen.

Te hoge kosten

Door hedendaagse tools en software kost boekhouden steeds minder tijd. Daarmee ligt de prijs voor boekhouden ook lager dan voorheen. Om deze reden is het verstandig eens in de paar jaar te controleren of je niet te veel betaalt.

Wanneer je met jouw boekhouder tegen één of meer van bovenstaande problemen aanloopt, kan het verstandig zijn op zoek te gaan naar een nieuwe boekhouder.

Sommige ondernemers durven geen afscheid te nemen van hun huidige boekhouder omdat zij bijvoorbeeld al lang met dezelfde boekhouder samenwerken. Toch is dit een handeling die hoort bij het ondernemen. Wanneer het overstappen naar een andere boekhouder jouw onderneming kan helpen, is deze stap zeker de moeite waard.

Benieuwd wat een andere boekhouder voor jou kan betekenen?

Ontvang 4 op maar gemaakte offertes voor jouw onderneming. Dit is geheel vrijblijvend!

 

Ontvang offertes >

 

Hoe werkt het?

Het overstappen naar een nieuwe boekhouder verloopt volgens een aantal stappen. Deze stappen zijn als volgt:

1. Nieuwe boekhouder uitzoeken
Allereerst is het belangrijk op zoek te gaan naar een nieuwe boekhouder. Zoek een boekhouder die goed aansluit bij jouw bedrijf!

2. Tijdstip overstap kiezen
Vervolgens neem je een besluit over wanneer je precies naar de nieuwe boekhouder over wil stappen. Het gunstigste moment is aan het begin van een nieuw boekjaar maar als dit niet uitkomt is elk ander moment binnen een boekjaar ook mogelijk.

3. Bestaande boekhouder opzeggen
Daarna dien je de samenwerking met je huidige boekhouder te beëindigen. Dit kan bijvoorbeeld middels een opzeggingsbrief. Een boekhouder is verplicht aan de overstap mee te werken zonder hier kosten voor te rekenen.

4. Nieuwe boekhouder haalt informatie op bij huidige boekhouder
Wanneer de overstap definitief is, wisselen de huidige boekhouder jouw gegevens uit aan de nieuwe boekhouder en brengt deze op de hoogte van eventuele onafgeronde projecten. Hierna neemt de nieuwe boekhouder jouw boekhouding volledig over.

Waar moet ik op letten bij het veranderen van boekhouder?

Er zijn een aantal punten waar je extra op moet letten bij het overstappen van boekhouder, namelijk:

Geen kosten voor de overstap 
Je huidige boekhouder mag géén kosten rekenen voor de overstap. Als je wil veranderen van boekhouder dient hij of zij kosteloos mee te werken aan de overdracht naar de nieuwe boekhouder.

Overstap kan even duren
Als de overstap soepel verloopt, duurt het 2 tot 3 weken om over te stappen van boekhouder. Voor de btw-aangifte blijf je als ondernemer zelf verantwoordelijk. Houd er dus rekening mee dat wanneer je aan het begin van een nieuw boekjaar overstapt, je misschien uitstel dient aan te vragen.

Wanneer moet ik wisselen van boekhouder?

Opzegtermijn boekhouder

Een boekhouder heeft geen opzegtermijn. Officieel gezien kan je dan ook elk moment van een boekjaar van boekhouder veranderen. Wel is het overstappen op een nieuwe boekhouder het gunstigst aan het begin van een nieuw boekjaar. Beide opties worden hieronder nader toegelicht:

Begin van een nieuw boekjaar 

Het begin van een nieuw boekjaar is het gunstigste moment om over te stappen naar een nieuwe boekhouder. Je oude boekhouder sluit het jaar dan volledig af en de nieuwe boekhouder kan dan het nieuwe boekjaar openen. Op deze manier is er weinig overdracht nodig van de oude boekhouder naar de nieuwe boekhouder.

Tijdens een boekjaar

Maar ook elk ander moment binnen een boekjaar is het mogelijk van boekhouder te wisselen. Hierbij draagt de oude boekhouder zijn werkzaamheden over op de nieuwe boekhouder. De nieuwe boekhouder zal dan wel de boekhouding van de oude boekhouder controleren. Deze optie is minder gunstig omdat de nieuwe boekhouder al het werk van de oude boekhouder zal controleren en je daarmee betaalt voor dubbel werk.

Hoe vind ik een geschikte boekhouder?

Benieuwd wat overstappen van boekhouder voor jouw onderneming kan betekenen? Vul dan vrijblijvend ons formulier in. Op basis van jouw wensen matchen wij je aan een aantal boekhouders. Zij sturen je een vrijblijvende offerte gevormd naar jouw wensen. Op deze manier kun je makkelijk een aantal boekhouders vergelijken en zelf besluiten met wie je in zee gaat.

Vul nu je gegevens in en zorg dat de boekhouding van jouw onderneming op orde is!
 

Vragen over het overstappen van boekhouder

Wanneer kan ik overstappen naar een nieuwe boekhouder?

Je kan elk moment binnen een boekjaar van boekhouder veranderen. Wel is het begin van een boekjaar het handigste moment. Dan hoeft er minder informatie overgedragen te worden tussen de twee boekhouders.

Wat kost het overstappen naar een nieuwe boekhouder?

Een boekhouder mag géén kosten voor de overstap rekenen. Het overstappen naar een nieuwe boekhouder kost je dus niks.

Waarom overstappen naar een nieuwe boekhouder?

Er zijn meerdere redenen om over te stappen naar een nieuwe boekhouder, bijvoorbeeld: je huidige boekhouder maakt fouten, is slecht te bereiken, heeft geen groeipotentie, heeft een verouderde werkwijze of rekent te hoge kosten.