Een elektrische auto als thuisbatterij

Start vergelijken
    1. Home
    2. Thuisbatterijen
    3. Een elektrische auto als thuisbatterij
    6 mins leestijd

    De afgelopen jaren is het steeds populairder geworden om een elektrische auto te gebruiken als thuisbatterij. Dit artikel gaat dieper in op deze groeiende trend en onderzoekt de voordelen, uitdagingen en mogelijkheden van het gebruik van een elektrische auto als thuisbatterij.

    Direct een aantal offertes voor laadpalen ontvangen? Vul dan ons formulier in en ontvang binnen 24 uur meerdere vrijblijvende offertes van installateurs bij jou uit de regio!

    Start vergelijken >

    Bidirectioneel laden

    Deze laadtechnologie maakt het mogelijk om je elektrische auto te laten fungeren als een thuisbatterij. Dit kan door de mogelijkheid te bieden om energie terug te leveren. Dat proces staat bekend als Vehicle to Home of Vehicle to Grid.

    Met een bidirectionele laadpaal kunnen elektrische auto’s niet alleen stroom van het elektriciteitsnet ontvangen om op te laden, maar ook stroom terugleveren aan datzelfde netwerk of zelfs aan hun eigen huis, wanneer dit nodig is.
    Door bidirectioneel laden worden elektrische voertuigen omgezet in een  energieopslagsysteem. Dit systeem kan zowel energie opslaan als afgeven, afhankelijk van de situatie en de behoeften van de eigenaar.

    Op deze manier worden elektrische auto’s niet alleen efficiënte vervoermiddelen, maar ook integrale onderdelen van het bredere elektriciteitsnetwerk en de thuis-energie-infrastructuur. Dit opent de deur naar innovatieve methoden voor energiebeheer en maakt het mogelijk om hernieuwbare energiebronnen effectiever te benutten.

    Voordelen van een elektrische auto als thuisbatterij

    Als je overweegt om een elektrische auto te gebruiken als thuisbatterij, is het belangrijk om te weten welke voordelen dit met zich meebrengt. Hieronder beschrijven we drie voordelen van bidirectioneel laden:

    Energieopslag en noodstroomvoorziening
    Een van de belangrijkste voordelen van dit concept is de mogelijkheid om overtollige energie die in jouw elektrische auto is opgeslagen te gebruiken als noodstroomvoorziening tijdens een stroomstoring. De auto kan fungeren als een betrouwbare bron van back-up stroom voor essentiële apparaten in dergelijke situaties.

    Financiële besparingen
    Elektrische auto’s kunnen energie opslaan tijdens daluren wanneer elektriciteitskosten laag zijn. Vervolgens kan deze energie dan weer gebruikt worden tijdens piekuren wanneer de tarieven hoger zijn. Dit kan leiden tot aanzienlijke besparingen op je energierekening.

    Lagere belasting van het elektriciteitsnet
    Het gebruik van elektrische auto’s als thuisbatterijen kan de belasting op het elektriciteitsnet op grote schaal verminderen, vooral tijdens piekuren. Dit kan helpen om het elektriciteitsnet efficiënter te laten functioneren en de vraag naar fossiele brandstoffen te verminderen.
     

    Gratis vergelijken, geen verplichtingen!

    Vul je wensen in en ontvang tot 4 verschillende offertes van installatie bedrijven en specialisten uit jouw regio.

    Formulier >


    Het combineren van een elektrische auto met zonnepanelen

    Hoewel het niet noodzakelijk is om zonnepanelen te hebben om een elektrische auto als thuisbatterij te gebruiken is het wel gebruikelijk. Dit komt doordat de piek in de opbrengst van zonnepanelen vaak op een ander moment van de dag plaatsvindt dan de piek in de vraag naar stroom.

    Tijdens dagen wanneer de zon schijnt is het energieverbruik in huis doorgaans laag. Mogelijk ben je niet thuis of is het energieverbruik beperkt tot bijvoorbeeld de stroom voor je computer en enkele lampen. In de avonduren is het echter tegenovergesteld: de opbrengst van zonnepanelen is dan minimaal, terwijl de vraag naar energie groot is.
    De situatie wordt interessant wanneer je het overtollige energieoverschot van overdag tijdelijk kunt opslaan om het ‘s avonds dan weer te gebruiken voor bijvoorbeeld de vaatwasser of de inductiekookplaat. 

    Verschillen in capaciteit tussen de accu van een elektrische auto en een thuisbatterij

    Een minder bekend feitje is dat de accu van een elektrische auto vaak een veel grotere capaciteit heeft dan een thuisbatterij. Dit kan een belangrijke reden zijn om te kiezen voor een elektrische auto die bidirectioneel laden ondersteunt.

    Bij thuisbatterijen ligt de capaciteit veelal tussen de 5 kWh en 15 kWh, waarbij echter wel opgemerkt moet worden dat deze accu’s vaak modulair zijn opgebouwd zodat je meerdere batterijen kunt installeren om de totale capaciteit te verhogen. Een elektrische auto daarentegen beschikt vaak over een accu met een capaciteit van wel 40 tot zelfs 120 kWh. Dit betekent dat je met de accu van een elektrische auto veel meer groene energie kunt opslaan. 

    Leestip:Snelladers

    Tactisch laden

    Bij het gebruik van een elektrische auto als thuisbatterij is het belangrijk om het laden op een andere manier te benaderen. Je wilt natuurlijk voorkomen dat de accu ‘s ochtends leeg is op het moment dat je naar je werk wilt gaan.
    Als je ‘s avonds energie vanuit de accu naar huishoudelijke apparaten in huis laat stromen, moet je de auto ‘s nachts opladen. Het voordeel hiervan is dat de elektriciteit op dit tijdstip vaak goedkoper is. Daarnaast ontlast je op deze manier het elektriciteitsnetwerk en heb je bovendien altijd de accu van je elektrische auto achter de hand in geval van stroomuitval.

    Bij de aanschaf van een privé laadpaal is het raadzaam om te kijken naar de aanwezigheid van Dynamic Load Balancing (DLB). Deze technologie ondersteunt het bovenstaande principe; de accu laadt langzaam of stopt zelfs met laden wanneer er een grote vraag naar energie in huis is. Op het moment dat de vraag weer afneemt, bijvoorbeeld wanneer je naar bed gaat, zal de auto weer sneller opgeladen worden.

    Gratis vergelijken, geen verplichtingen!

    Vul je wensen in en ontvang tot 4 verschillende offertes van installatie bedrijven en specialisten uit jouw regio.

    Formulier >

    Elektriciteit leveren met jouw elektrische voertuig

    Tegenwoordig kunnen elektrische auto’s ook worden geïntegreerd in het elektriciteitsnetwerk van de gebruiker, met behulp van bidirectionele laadpalen. Met een bidirectionele laadpaal kan de stroom in twee richtingen worden gestuurd, in tegenstelling tot een unidirectionele laadpaal waar de stroom slechts in één richting stroomt. Door deze mogelijkheid kan je jouw huis van stroom voorzien via jouw elektrische auto.
    Hoewel er momenteel nog niet veel bidirectionele laadpalen beschikbaar zijn, vindt er steeds meer ontwikkeling plaats. Elke bidirectionele laadpaal is voorzien van een eigen converter die gelijkstroom naar wisselstroom kan omzetten,
    en andersom. Daarnaast kan de stroom die naar en van de batterij stroomt worden geregeld door een bidirectionele laadpaal. 

    De omvangrijke mogelijkheden van bidirectioneel laden

    Bidirectioneel laden, ook bekend als Vehicle-To-Everything (V2X), omvat verschillende technologieën waarbij stroom in beide richtingen kan worden overgedragen:

    Vehicle-to-grid (V2G): Elektriciteit wordt van de elektrische auto naar het elektriciteitsnet gestuurd, vergelijkbaar met hoe zonnepanelen energie terugleveren aan het net. Dit kan helpen om voldoende groene stroom beschikbaar te stellen tijdens perioden van piekbelasting op het energienet.

    Vehicle-to-home (V2H): Elektriciteit wordt van de elektrische auto naar het huis gestuurd. Bijvoorbeeld door ‘s nachts op te laden tegen het daltarief en de opgeslagen stroom overdag te gebruiken tegen het normale tarief. Op deze manier fungeert de accu van de elektrische auto als een thuisbatterij.

    Vehicle-to-vehicle (V2V): Elektriciteit wordt van de ene elektrische auto naar de andere gestuurd. Dit kan handig zijn om een auto in nood van stroom te voorzien om het dichtstbijzijnde oplaadpunt te bereiken.

    Vehicle-to-load (V2L): Elektriciteit wordt van de elektrische auto naar andere elektrische apparaten gestuurd om ze te gebruiken of op te laden. Hierbij wordt de elektrische auto effectief als een stopcontact gebruikt.

    Is elke auto geschikt voor bidirectioneel laden?

    Niet elke auto ondersteunt bidirectioneel laden. Het vereist een geschikte auto en een bidirectionele laadpaal. Dit heeft te maken met het omzetten van wisselstroom van het energienet naar gelijkstroom voor de auto, en andersom. Op het moment wordt deze technologie slechts door enkele auto’s ondersteund maar het aanbod van geschikte voertuigen en laadpalen zal naar verwachting snel toenemen.

    Bidirectioneel laden is de toekomst!
    Bij Offerte.nl zijn we enthousiast over de mogelijkheden van bidirectioneel laden. We zien voordelen voor consumenten en een oplossing om het elektriciteitsnet te balanceren en overbelasting te voorkomen. We volgen de ontwikkelingen op dit gebied dan ook nauwlettend.

    Enthousiast geworden?
    Vraag dan nu vrijblijvend een offerte aan voor jouw bidirectionele laadpaal.

    Start vergelijken >