Bespaar direct op de leveringsakte kosten

Start vergelijken
    1. Home
    2. Notaris
    3. Bespaar direct op de leveringsakte kosten
    3 mins leestijd

    Niet teveel betalen aan de kosten van je leveringsakte? Verglijk notarissen in jouw regio. Vul je aanvraag in en ontvang tot 3 vrijblijvende en gratis offertes binnen 24 uur.

    leveringsakte tarieven

     

    Je hebt de perfecte plek gevonden om je bedrijf te starten. De grond is perfect, het pand ligt op een leuke locatie en het past allemaal precies in je budget. Nadat je een bod hebt gedaan, is het natuurlijk even spannend. Wordt het geaccepteerd of niet? Kun je in het laatste geval nog fondsen vrijmaken? Of moet je toch op zoek naar een ander pand en een andere locatie? Maar… als de koop vervolgens doorgaat, dan is dat fantastisch. Echter begint het grote geregel dan pas. Want het pand of de grond is pas van jou, wanneer de leveringsakte door de notaris is opgesteld en getekend. Lees hier alles over de werking en kosten van een leveringsakte.

    Wat is een leveringsakte?

    De leveringsakte is eigenlijk hét belangrijkste document dat je nodig hebt bij de aankoop van een huis of pand. Totdat de leveringsakte is opgesteld en getekend, is de woning of het bedrijfspand nog niet van jou, maar nog steeds van de verkoper. De leveringsakte wordt overigens pas opgesteld, nadat je de koopovereenkomst hebt getekend en de ontbindende voorwaarden van de koopovereenkomst zijn verlopen.

    De leveringsakte en de notaris

    De leveringsakte moet worden opgesteld door een notaris, anders is deze niet rechtsgeldig en geldt de koopovereenkomst niet. In de leveringsakte worden de afspraken opgenomen die je met de verkoper overeengekomen bent in de koopovereenkomst. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat de verkoper nog wat renovatiewerk moet verrichten, voordat jij je intrek neemt in het pand. Of wellicht ben je overeengekomen dat de vloerbedekking mag blijven liggen. Dit staat als het goed is in de koopovereenkomst en wordt overgenomen in de leveringsakte. Ook voert de notaris – voordat de leveringsakte wordt ondertekend – een aantal controles uit om er zeker van te zijn dat de verkoop legaal is. Zo wordt er gekeken naar:

    • rechtmatige eigendom van het pand;
    • bevoegdheid van de verkoper om het pand te verkopen;
    • beslagen op de woning;
    • goede beschrijving van het perceel en het pand;
    • voldoen aan de wettelijke voorwaarden van het verkopen van een pand.

    Als alles in orde is, wordt vervolgens de leveringsakte getekend in het bijzijn van de notaris door jou, de verkoper en tot slot de notaris. Je bent echter pas echt officieel de eigenaar, wanneer de leveringsakte door de notaris is ingeschreven bij het kadaster en de openbare registers. Dit wordt het passeren van akte van levering genoemd.

    kosten leveringsakte

    Kosten akte van levering

    Omdat er best wat komt kijken bij het opstellen, controleren en afronden van een leveringsakte, worden de kosten van de leveringsakte mede bepaald door de uurprijs van de notaris. Dit kan uiteraard per notaris verschillen, want ieder kantoor werkt via andere prijzen. Daarnaast kost het inschrijven van de leveringsakte in het kadaster ook geld. Komt er nog een hypotheekakte bij kijken, dan wordt dit inschrijvingsgeld aan de hand van de hoogte van de hypotheek bepaald. Het is daarom van tevoren moeilijk te zeggen wat precies de hoogte van de kosten van een leveringsakte zullen bedragen.

    Vraag offertes op via Offerte.nl voor kosten leveringsakte

    Het honorarium voor een notaris en het opstellen van leveringsakte zelf bepalen samen de kosten voor de leveringsakte. Omdat er al genoeg op je af komt, nadat je een huis, bedrijfspand of stuk grond hebt gekocht, gaan wij graag voor je op zoek naar een notaris die qua kosten bij je past. Het enige dat jij hoeft te doen, is je gegevens achter te laten in het contactformulier. Zet hier ook in dat je op zoek bent naar kosten voor een leveringsakte van de notaris. Wij gaan dan offertes bij notariskantoren opvragen en sturen je die toe.

    Op die manier hoef jij alleen nog maar de notaris te kiezen die het beste bij je budget past. Vaak nemen de notariskantoren zelf contact met je op voor een afspraak, maar je mag het uiteraard zelf doen. Dan hoef je alleen nog maar met de verkoper bij de notaris de leveringsakte te tekenen en dan het pand is van jou!