Wat kost elektrisch laden aan een laadpaal?

Start vergelijken
    1. Home
    2. Laadpaal
    3. Wat kost elektrisch laden aan een laadpaal?
    8 mins leestijd

    Met een eigen laadpaal heb je altijd een opgeladen auto voor de deur. Dit is niet alleen handig, maar in veel gevallen ook voordeliger. Wanneer je overweegt een elektrische auto aan te schaffen, komt al snel de vraag naar voren hoe het zal gaan met opladen. In de praktijk maken veel elektrische rijders gebruik van een combinatie van thuisladen, openbaar laden en soms snel laden. In dit artikel bespreken we de verschillende opties zodat jij kunt bepalen wat in jouw geval de beste keuze is.

    Direct een aantal offertes voor laadpalen ontvangen? Vul dan ons formulier in en ontvang binnen 24 uur meerdere vrijblijvende offertes van installateurs bij jou uit de regio!

    Start vergelijken >

    Thuis opladen: gemak en comfort

    Een van de meest handige opties is om thuis op te laden. Het enige wat je hiervoor nodig hebt, is een stopcontact of een laadstation bij jou thuis. De kosten variëren in dit geval op basis van je elektriciteitstarief.

    Vergoeding voor thuisladen
    Voor veel leaserijders zijn er momenteel slimme laadpunten beschikbaar die het mogelijk maken de verbruiksgegevens tijdens het laden door te sturen voor een vergoeding. In dit geval worden de kosten voor het laden vergoed zonder dat er hiervoor een declaratie hoeft te worden ingediend bij de werkgever.
    Als je zakelijk least en het elektrische voertuig oplaadt bij je laadpaal aan huis, loont het om hier goede afspraken over te maken. Je kunt bijvoorbeeld ook de kosten van de laadpaal meenemen in het tarief dat wordt vergoed.

    Thuis zonne-energie: duurzaam en voordelig
    Indien je nog milieubewuster wilt leven, kun je overwegen om zonne-energie te gebruiken voor het opladen van je elektrische auto. Hoewel de initiële investering hoog kan zijn, bespaar je op de lange termijn aan energiekosten en verklein je je ecologische voetafdruk.

    Om een voorbeeld berekening te maken voor de laadkosten in dit scenario, hanteren we een gemiddelde elektriciteitsprijs van €0,41 per kWh en een standaard EV met een batterij van 70 kWh wat een actieradius geeft van 340 kilometer. Hieruit volgt dat een volle batterij ongeveer €28 kost (€0,41 x 70 kWh) en 8 cent per kilometer. Als je jaarlijks, zoals de gemiddelde Nederlander, ongeveer 13.000 kilometer rijdt, bedragen de laadkosten ongeveer €1.097.-
    Indien je zonnepanelen hebt, kun je extra voordelig thuis je auto opladen op momenten dat je zelf stroom opwekt.

    Wat is het voordeligste moment om je elektrische auto thuis op te laden?

    De energietarieven fluctueren gedurende de hele dag. Tijdens de daluren is er doorgaans minder vraag naar elektriciteit, waardoor veel energieleveranciers lagere tarieven aanbieden. Elektrische voertuig (EV) -rijders kunnen deze daluren in hun voordeel benutten om hun totale laadkosten te verlagen.

    Gratis vergelijken, geen verplichtingen!

    Vul je wensen in en ontvang tot 4 verschillende offertes van installatie bedrijven en specialisten uit jouw regio.

    Formulier >

    Publieke laadpalen: opladen onderweg

    Wanneer je onderweg bent en je batterij begint leeg te raken, zijn publieke laadpalen the way to go. Deze zijn te vinden op veel openbare locaties, zoals parkeergarages, winkelcentra en tankstations. De kosten variëren en zijn afhankelijk van de exploitant. 
    Nederland heeft bijna 80.000 openbare laadpalen, waarvan de laadtarieven per paal en soms per tijdstip van de dag verschillen. Gemiddeld betaal je tussen de €0,30 en €0,80 per kWh bij een openbare laadpaal.

    Heb je een gemiddelde elektrische auto met een 70 kWh batterij? Dan kost een volle batterij je ongeveer €35 (€0,50 x 70 kWh), waarmee je ongeveer 340 kilometer kunt rijden. Dit komt neer op ongeveer 10 cent per kilometer. Als je jaarlijks zo’n 13.000 kilometer rijdt, bedragen de laadkosten dus ongeveer €1.300.

    Snelladers: snelheid heeft een prijs

    Moderne snellaadstations bieden zo’n 150 tot 350 kW. Hoe hoger dit vermogen ligt, des te sneller jouw auto weer opgeladen is. De tijdsduur om je auto van 10% naar 80% op te laden duurt, afhankelijk van het model, ongeveer 18 tot 45 minuten. Dit maakt het niet alleen de snelste, maar ook de meest prijzige optie van opladen. Commerciële aanbieders hanteren over het algemeen prijzen vanaf 0,65 tot 0,90 cent per kWh. Met een gemiddelde prijs van 0,74 cent voor het laden van 20 kWh betaal je €14,80. Wat neerkomt op ongeveer 15 cent per kilometer

    Het is belangrijk om te realiseren dat het in veel gevallen niet noodzakelijk is om je auto tot 80% op te laden. Stel dat je met vijf minuten snelladen thuis kunt komen, dan kun je daar eenmaal aangekomen de auto op je gemak weer volledig opladen tegen een lager tarief. Dit bespaart niet alleen tijd, maar ook geld.

    Leestip:Snelladers


    Laadtarief op het werk
    Het laden van je elektrische auto op het werk is doorgaans voordeliger, aangezien je op deze manier kan profiteren van het lagere grootzakelijke stroomtarief waar je werkgever over beschikt.
    Voor werkgevers is het ook nog eens voordelig als leaserijders hun auto op het werk opladen. Dit komt doordat het opladen op de werkplek in bijna elk geval veel goedkoper is dan wanneer leaserijders thuis of elders laden.

    Wat kost elektrisch rijden per km?

    Elektrisch rijden is gemiddeld genomen voordeliger per kilometer dan benzine. De mate van besparing hangt echter sterk af van de laadstations waar jij je auto oplaadt en de prijs per kWh. Thuis opladen is in veel gevallen het meest voordelig aangezien je dan de prijs per kWh direct aan je eigen energieleverancier betaalt. Als je oplaadt met de energie van je eigen zonnepanelen kan het laden zelfs kosteloos zijn.

    Een gemiddelde middenklasse EV gebruikt ongeveer 20 kWh per 100 kilometer.
    Bij een tarief van bijvoorbeeld 42 cent per kWh liggen de kosten dus op ongeveer 8 cent per kilometer. De prijs van benzine schommelt doorgaans rond de €2,09 per liter. De gemiddelde benzineauto rijdt ongeveer 1 op 15, waarbij je uitkomt op 15 cent per kilometer. Wat laat zien dat elektrisch rijden voordeliger is dan rijden op brandstof als benzine.

    Enthousiast geworden? Zet dan nu de stap en laat je informeren naar de mogelijkheden bij onze partners.

    Gratis vergelijken, geen verplichtingen!

    Vul je wensen in en ontvang tot 4 verschillende offertes van installatie bedrijven en specialisten uit jouw regio.

    Formulier >

    Wat is slim laden?

    Slim laden betekent laden op de meest gunstige momenten, zoals wanneer er overvloedige zon- en windenergie beschikbaar is, er weinig vraag is naar elektriciteit (bijvoorbeeld ‘s nachts) en de elektriciteitsprijzen laag zijn. Hierdoor laadt u sneller en goedkoper op dan normaal, bijvoorbeeld door bewust ‘s nachts buiten de piekuren te laden. Voor slim laden zijn slimme apparaten nodig, zoals een slimme laadpaal of een elektrische auto. Een slimme laadpaal kan bijvoorbeeld beginnen met laden op een vooraf ingesteld tijdstip of wanneer uw zonnepanelen stroom leveren. Er zijn ook slimme laadapps beschikbaar, zoals Jedlix en Stekker, die het laadproces beheren. 

    Slim laden wordt nog aantrekkelijker als u zonnepanelen heeft. Dit biedt namelijk de mogelijkheid om de door uw panelen opgewekte stroom direct te gebruiken voor het opladen van uw elektrische auto. Dit is niet alleen duurzaam, maar ook kostenefficiënt, omdat uw auto wordt opgeladen met groene stroom.

    Transparante tarieven laadpalen

    Vanaf 1 juli 2021 is het bij wet verplicht voor exploitanten van laadpalen om informatie over tarieven te verstrekken. Op de laadpaal zelf moet direct duidelijk zijn wat het tarief is. Prijsvergelijkingsapps en navigatie-apps krijgen deze informatie om u naar de dichtstbijzijnde beschikbare laadpaal te leiden. Op die manier weet u van tevoren wat het laadtarief is, of het laadpunt vrij is en hoe snel er geladen kan worden. Om gebruik te maken van een openbare laadpaal heeft u een pasje nodig waarmee u zich aan- en afmeldt bij de laadpaal. Dit pasje is gekoppeld aan uw betaalrekening of creditcard.

    Niet dubbel betalen

    Telkens wanneer je onderweg laadt met je laadpas, betaal je een vast tarief per geladen kilowattuur (kWh). Als je thuis laadt met je laadpas, maak je direct gebruik van stroom uit je eigen meterkast. In dit geval fungeert de laadpas als een sleutel om je laadpaal te activeren. Hierdoor betaal je niet dubbel, maar alleen voor de stroom die je thuis laadt, aan je energieleverancier.

    Bij bepaalde aanbieders kun je ook de optie voor (zakelijke) verrekening inschakelen. Met deze optie kies je een vast tarief voor je laadpaal, waarbij de laadkosten worden doorberekend aan gebruikers van jouw laadpaal. Als eigenaar ontvang je dan een vergoeding voor de verbruikte stroom. Bovendien is het mogelijk om je eigen laadkosten te laten vergoeden door je werkgever, vooral voor leaserijders, wat bekend staat als zakelijke verrekening.

    Gratis vergelijken, geen verplichtingen!

    Vul je wensen in en ontvang tot 4 verschillende offertes van installatie bedrijven en specialisten uit jouw regio.

    Formulier >

    Opladen tijdens daluren

    De daluren vallen meestal tussen 22.00 uur en 7.00 uur, wanneer de elektriciteitstarieven het laagst zijn. Dit is dus een gunstig moment om op te laden. Door deze vorm van “load shifting” toe te passen, kun je aanzienlijk besparen.

    De hoogte van je besparing is afhankelijk van verschillende factoren, zoals je energiecontract, de laadcapaciteit van je auto en het tijdstip van opladen. Over het algemeen is het ‘s nachts opladen dus voordeliger.

    Veel laadstations zijn tegenwoordig uitgerust met slimme functionaliteiten die helpen de energie-efficiëntie te verhogen. Zo kunnen bepaalde thuislaadstations ervoor zorgen dat je auto pas begint met opladen tijdens daluren. In onze uitgebreide gids vind je meer informatie over slim laden.

    Enthousiast geworden?
    Vraag dan nu vrijblijvend een offerte aan en kom in contact met specialisten bij jou uit de regio!

    Formulier >