Het verschil tussen een 1-fase en een 3-fase laadpaal? Een 3-fase laadpaal laadt sneller op. Lees hier hoe het werkt. Zelf een laadpaal laten plaatsen? Druk op de knop en ontvang en vergelijk tot 3 verschillende offertes. Het ontvangen van de offertes is gratis en vrijblijvend.

Inhoudsopgave

Steeds meer mensen rijden in een elektrische auto. Ben je inmiddels een tevreden automobilist en wil je niet meer anders? Denk dan ook eens aan het plaatsen van een laadpaal bij je huis. Gelukkig komen er steeds meer laadpunten bij, maar met een laadpaal voor je eigen woning, kan je je auto opladen wanneer je maar wilt.

Het grote voordeel is, dat je je auto ook ’s nachts kan opladen. Dit is het moment, dat je je auto toch niet nodig hebt en bovendien is nachtstroom goedkoper. Heb je zonnepanelen, dan laat je je auto rijden op duurzame energie. Ben je eenmaal overtuigd van het plaatsen van een laadpaal bij je huis, dan lees je hier alles over een 1-fase of 3-fase laadpaal, de verschillen en wat voor jou de beste keus is.

Wat is een 1-fase laadpaal?

Elke elektrische auto beschikt over een wisselstroomlader. Installeer je thuis een laadpaal, dan komt er een speciale groep in je meterkast met een eigen stopcontact voor je auto. Daarop wordt de laadpaal aangesloten. Veel oudere elektrische auto’s kunnen alleen aangesloten worden op een 1-fase laadpaal. Deze stations hebben een aansluiting van 230V en 16 A als vermogen.

Daarmee is het laadvermogen maximaal 3.7kW. Elke meterkast beschikt in ieder geval over een 1-fase aansluiting. Dit is een aansluiting over 1 draad. Met 1 draad duurt het opladen ongeveer 16 uur als je een accu hebt van 60kW. Wil je je auto sneller opladen, dan gebruik je al snel de maximale capaciteit van je aansluiting en dit kan voor overbelasting zorgen als je op hetzelfde moment ook andere elektrische apparaten gebruikt.

Wat is een 3-fase laadpaal?

Het verschil tussen een 1-fase en een 3-fase laadpaal is het maximale laadvermogen. Dat is bij een 3-fase laadpaal groter. Het laden gaat daarmee sneller, dan bij een 1-fase laadpaal. Zonder overbelasting, zoals bij een 1-fase laadpaal al snel het geval is, kan je tijdens het laden met een gerust hart ook andere elektrische apparaten gebruiken. Bij een 3-fase laadpaal beschik je over 3x230 V aan krachtstroom en beschik je over 16 A aan vermogen.

Daarmee kom je op 11 kW aan maximaal laadvermogen. Je laadt hiermee een accu van 60kW in minder dan zes uur op. Bij een 3-fase aansluiting heb je drie draden waarmee de elektriciteit versneld wordt. Heb je geen 3-fase aansluiting, dan is het meestal wel mogelijk om tegen geringe kosten bij je netbeheerder een uitbreiding aan te vragen.

Let op: De meeste nieuwe elektrische auto’s kunnen alleen opgeladen worden bij een 3-fase laadpaal.

Meer weten?

Heb je interesse in het installeren van een 1-fase laadpaal of 3-fase laadpaal? Vraag dan gratis drie offertes aan via offerte.nl. Zo maak je geheel vrijblijvend de beste keuze.