Het verschil tussen een 1-fase en 3-fase laadpaal

Start vergelijken
    1. Home
    2. Laadpaal
    3. Het verschil tussen een 1-fase en 3-fase laadpaal
    3 mins leestijd

    Steeds meer mensen rijden in een elektrische auto. Ben jij ook van plan om een elektrische auto aan te schaffen? Vergeet dan niet om een laadpaal bij je huis te plaatsen. Gelukkig komen er steeds meer openbare laadpunten bij, maar met een laadpaal voor je eigen woning, kun je je auto opladen wanneer je maar wilt! Het grote voordeel is, is dat je je auto ook ’s nachts kunt opladen. Dit is het moment dat je je elektrische auto toch niet nodig hebt. Bovendien is nachtstroom goedkoper.
    Ben je eenmaal overtuigd van het thuis plaatsen van een laadpaal? Dan lees je in dit artikel alles over een 1-fase of 3-fase laadpaal, wat de verschillen zijn en wat voor jou de beste keuze is.

    Direct een aantal offertes voor laadpalen ontvangen? Vul dan ons formulier in en ontvang binnen 24 uur meerdere vrijblijvende offertes van installateurs bij jou uit de regio!

    Start vergelijken >

    Wat is een 1-fase laadpaal?

    Elke elektrische auto beschikt over een wisselstroomlader. Installeer je thuis een laadpaal, dan komt er een speciale groep in je meterkast, voorzien met een eigen stopcontact voor je elektrische auto. Daarop wordt de laadpaal aangesloten. Veel oudere elektrische auto’s kunnen alleen aangesloten worden op een 1-fase laadpaal. Deze stations hebben een aansluiting van 230V en 16 A als vermogen.

    Daarmee is het laadvermogen maximaal 3.7kW. Elke meterkast beschikt in ieder geval over een 1-fase aansluiting. Dit is een 1 draad aansluiting. Met een 1 fase aansluiting duurt het opladen ongeveer 16 uur (accu hebt van 60kW). Wil je je auto sneller opladen? Dan gebruik je al snel de maximale capaciteit van je aansluiting. Dit kan voor overbelasting zorgen als je bijvoorbeeld op hetzelfde moment ook andere elektronische apparaten gebruikt.

    Gratis vergelijken, geen verplichtingen!

    Vul je wensen in en ontvang tot 4 verschillende offertes van installatie bedrijven en specialisten uit jouw regio.

    Formulier >

    Wat is een 3-fase laadpaal?

    Het verschil tussen een 1-fase en een 3 fase laadpaal is het maximale laadvermogen. Dit vermogen is bij een 3-fase type laadpaal groter. Het laden gaat daarmee sneller, dan bij een 1-fase laadpaal. Daarom wordt het ook wel een snellader genoemd. Dit zijn vaak openbare laadpalen. Zonder overbelasting kan je tijdens het laden met een gerust hart ook andere elektrische apparaten gebruiken. Bij drie fase laadpalen beschik je over 3×230 V aan krachtstroom en over 16 A aan vermogen.

    Daarmee kom je op 11 kW aan maximaal laadvermogen uit. Je laadt hiermee een accu van 60kW in minder dan zes uur op. Bij een 3-fase aansluiting heb je drie draden (fase) waarmee de elektriciteit versneld wordt. Heb je geen drie fasedraden dan is het meestal wel mogelijk om tegen geringe kosten bij je netbeheerder een uitbreiding aan te vragen.

    Let op: De meeste nieuwe elektrische auto’s kunnen alleen opgeladen worden met 3-fase laadpalen.

    Leestip:De opkomst van bidirectionele laadpalen‘. Klik hier voor het artikel.

    Laadpaal offerte

    Via Offerte.nl brengen we jou in contact met laadpaal specialisten door heel Nederland. Per regio hebben we alvast een selectie voor je gemaakt, zo hebben we een ruim aanbod van installateurs in regio Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den haag

    Benieuwd naar wat een laadpaal voor jou kan betekenen? Vul dan ons formulier in en ontvang vrijblijvende offertes van specialisten bij jou uit de regio.

    Start vergelijken >