error warning success close check arrow-right arrow-left menu star star plus minus right phone
Ontvang prijsopgaven van koffieleveranciers Vergelijk koffieleveranciers →
Prijzen aanvragen →

Geheel gratis & vrijblijvend

Koffie Brancherapport 2019

Laatste update:

Brancherapport Koffie 2019

Trends en ontwikkelingen in de koffiebranche

Nederlanders blijken één van de grootste koffiedrinkers ter wereld. De reden waarom wij zoveel koffie drinken is moeilijk te vinden. Het heeft waarschijnlijk te maken met de verkrijgbaarheid van koffie in Nederland. Zo hebben wij goede voorzieningen; gratis koffie op het werk is bijna niet meer weg te denken. Daarnaast is de kwaliteit van onze koffie op het werk de laatste jaren enorm verbeterd.

Het klimaat schijnt ook invloed te hebben op de consumptie van koffie in Nederland. Wij drinken koffie graag om ons op te warmen, dit zie je ook terug in Scandinavische landen, waar de consumptie van koffie ook bovengemiddeld is.

Koffieconsumptie in Nederland

Uit onderzoek van the International Coffee Organisation (ICO) blijkt dat wij Nederlanders gemiddeld 8,4 kg koffie per persoon per jaar drinken. Hiermee staan wij in de top 5 van grootste koffiedrinkers ter wereld. Op plek 1 staat Finland met 12 kg, gevolgd door Noorwegen met 9,9 kg. We kunnen dus wel stellen dat we enorme koffieleuten zijn.

Wereld’s grootste koffiedrinkers in kilo’s per capita per jaar:

Land Kilo’s koffie per capita per jaar
Finland 12,0 kg
Noorwegen 9,9 kg
Ijsland 9,0 kg
Denemarken 8,7 kg
Nederland 8,4 kg

Bron: International Coffee Organisation

De totale koffieconsumptie in Nederland bedraagt ongeveer 18,6 miljard koppen koffie op jaarbasis – het FSIN heeft gerekend met drie koppen koffie per dag. Daarvan wordt 29% buiten de deur genuttigd, waarvan 55% op het werk. Horeca is goed voor een aandeel van 30%. Volgens berekeningen van het FSIN is dit kanaal goed voor ruim 3,5 miljard euro.

Uit het nationaal Koffie- en Theeonderzoek dat is uitgevoerd door Ruigrok Netpanel in opdracht van Koffie & Thee Nederland blijkt wij Nederlanders gemiddeld op een doordeweekse dag 4,2 kopjes koffie drinken. In het weekend is dit 3,9 kopjes per dag. Gemiddeld is dit 4,1 kopjes koffie.

Mannen drinken meer koffie dan vrouwen. Gemiddeld drinken mannen 4,4 kopjes koffie per dag. Vrouwen daarentegen 3,9 kopjes per dag.

Zwarte koffie en cappuccino worden het meest gedronken, zwarte koffie vooral door mannen en cappuccino vooral door vrouwen. Vrouwen hebben meer voorkeur voor koffie met melk (zoals cappuccino, koffie verkeerd en latte macchiato) dan mannen. 45 % van de koffiedrinkers drinkt het liefst zwarte koffie.

Koffie wordt voornamelijk thuis gedronken. Daarnaast drinken Nederlanders vooral koffie op visite, op het werk en in restaurants.

De meeste koffiedrinkers geven de voorkeur aan koffiedrinken uit een filter koffiezetapparaat en een koffiezetapparaat voor filterpads. 32% geeft de voorkeur aan filter koffie. Mannen drinken vaker koffie uit een filter apparaat dan vrouwen (56% vs. 50%). Vrouwen drinken vaker koffie uit een koffiezetapparaat voor cups (31% vs. 25%) en oploskoffie (24% vs. 15%).

De automatisering en technologische ontwikkelingen van koffiemachines

Koffiemachines worden steeds geavanceerder. Door de automatisering en technologische ontwikkelingen worden de apparaten steeds slimmer en beter.

Volautomaten op de kantorenmarkt kunnen tegenwoordig bijna dezelfde kwaliteit behalen als de barista bij jou om de hoek. Het baristavak zal vooral gewaardeerd blijven vanwege de “personal touch” en haar creativiteit. Door de automatisering en technologische ontwikkelingen wordt koffie alsmaar naar een hoger niveau getild zowel thuis, in de horeca als op de werkvloer. Aan de hand van recente voorbeelden laten we zien welke technologische ontwikkelingen er gaande zijn binnen de koffiebranche.

Volautomatische koffiemachines

Een trend is dat er steeds meer volautomatische koffiemachines op de markt komen. Deze zijn geëvolueerd tot volwaardige computers met LCD displays die de mogelijkheid bieden om corporate presentaties te tonen. De koffiemachines hebben de mogelijkheid voor beheer op afstand, automatisch voorraadbeheer en draadloze betaalmogelijkheden. In de toekomst zullen er steeds meer geavanceerde en onbemande volautomaten aanwezig zijn in de coffee corners op de werkvloer.

De volautomatische koffiemachines ontzorgen bedrijven steeds meer. Dit soort machines kunnen automatisch een monteur naar de locatie sturen op het moment dat er een storing in het systeem plaatsvindt en sturen ook preventief monteurs op basis van gebruik. En als de koffie in de machine bijna op is, wordt die automatisch besteld en geleverd op de betreffende bedrijfslocatie.

Jura X8

De Jura X8 is een goed voorbeeld van een volautomatische koffiemachine. Deze koffiemachine is in staat het gehele spectrum van koffiespecialiteiten die met melk en melkschuim worden verfijnd, de volledige waaier van zwarte koffiespecialiteiten en de klassieke grote koffie te bereiden. Met deze machine kun je gemakkelijk 200 kopjes koffie per dag zetten.

Internet of Things (IoT)

Internet of Things, je weet dat het eraan gaat komen. De eerste slimme koffiemachines zijn al op de markt. Dit zal de komende jaren verder gaan toenemen. Deze koffiemachines worden steeds smarter door middel van kunstmatige intelligentie.

De slimme koffiemachine is er een die meer dan alleen maar koffie maakt. De smart koffiemachine is een machine die het gebruiksgemak veel makkelijker maakt. Deze apparaten hebben veel mogelijkheden op het gebied van communicatie met een ander device, neem bijvoorbeeld een smartphone of smartwatch. In de koffiemachine zit een Wi-Fi functie die ervoor zorgt dat hij is verbonden met het internet.

Wakker worden wordt een stuk fijner met de zekerheid dat er beneden in de keuken al een kopje koffie op je te wachten staat. De slimme koffiemachine kan worden ingesteld op een vast tijdstip voor elke dag van de week of worden bediend met de smartphone. Maar als we nog verder gaan kijken naar Internet of Things en koffiemachines. Wat staat ons dan nog te wachten?

Machine learning

John Eichhorn van Eden Springs verwacht zelfs dat koffiemachines in de toekomst voorzien worden van gezichtsherkenning. “Ik verwacht dat koffiemachines in de toekomst je gezicht zullen herkennen en je bij voornaam zullen noemen om je vervolgens een goedemorgen te wensen. Het kan zelfs zover gaan dat de koffiemachine van te voren weet wat voor soort koffie je wilt hebben en alleen nog om bevestiging vraagt of hij de koffie voor je mag klaarmaken.”

Cafe X: Een koffiezaak waar robots je koffie klaarmaken

In San Francisco zijn er al een aantal vestigingen van Cafe X geopend. Dit is een koffiezaak waar je via een app koffie kunt bestellen. Na het plaatsen van een order gaat een stel robotarmen aan de slag om jouw cappuccino of andersoortig koffie te bereiden.

De robot-koffiebar van Cafe X maakt binnen een minuut een kopje kwaliteitskoffie met de nauwkeurigheid van een robot. Ze tellen momenteel drie locaties, waaronder ook een straatversie. Oprichter Henry Hu bemachtigde startkapitaal bij een stichting. Vervolgens haalde Hu nog eens 14 miljoen dollar op. Het maken van Cafe X koffiebar kost zo’n 50.000 dollar.

Dit is een video van de Cafe X robotbar:

Doordat er per robot drie punten zijn waar een klant zijn koffie kan pakken zijn ook de langzame klanten doorgaans geen struikelblok. Zeker niet omdat die hun bestelling digitaal kunnen doorgeven en betalen. Het enige wat je hoeft te doen om je koffie op te pikken is een 4-cijferige pincode invoeren. Ideaal dus voor plekken waar veel mensen tegelijkertijd hun vers gezette koffie willen drinken. De kans dat in Nederland de koffie over een paar jaar uit robothanden komt is in elk geval vrij groot.

Slimme koffiedrone

IBM heeft plannen voor een slimme koffiedrone. Het plan is om met de drone koffie of andere drankjes uit te gaan serveren op de werkvloer. Het apparaat is zelfs in staat om te signaleren of iemand behoefte heeft aan een cafeïneshot. Dit blijkt uit een zestien pagina tellende aanvraag van IBM bij het US Patent Office. Het verzoek komt al van eind december 2015, maar werd in augustus 2018 toegekend.

In de slimme koffiedrone zitten allerlei slimme technologieën verwerkt om de gemoedstoestand van mensen te kunnen lezen. Bijvoorbeeld camera’s en biometrische technologie. Zo zou de drone zelfstandig kunnen beslissen om een dubbele espresso te bezorgen bij iemand die blijkt te knikkenbollen. Degene moet de koffie dan zelf uit de houder halen aan de onderkant de koffiedrone.

IBM is niet het enige bedrijf dat zich begeeft op de markt voor koffiedrones. In Dubai experimenteert koffieketen Costa met de bezorging van warme drankjes per drone. Maar ook in het Amsterdam A-lab bezorgt de Coffeecopter als vliegende serveerster de koffie.

Koffie capsule maker

Tijdens de CES (Consumer Electronic Show) 2019 in Las Vegas werd 's werelds eerste knoeivrije capsule maker voor koffie aangekondigd. Met dit koffieapparaat kun je je eigen capsules maken. De huidige koffiecapsules op de markt zijn prijzig, beperkt in keuze en de capsules zijn vaak slecht voor het milieu.

Dit is een video van de koffie capsule maker:

Capsuler heeft hiervoor een apparaat ontwikkeld wat deze problemen moet oplossen. Met Capsuler giet je de koffie bovenin het apparaat, sluit je de deksel en met één simpele beweging wordt de capsule gemaakt. De capsules zijn tevens compatibel met Nespresso apparaten. Daarnaast zijn ze herbruikbaar, waardoor Capsuler bijdraagt aan een circulaire economie.

De Modbar

Wanneer je er naar kijkt, zou je niet zeggen dat het om een koffiemachine gaat. In eerste instantie ga je ervan uit dat het om een bierinstallatie gaat met tappunten. Toch is het echt koffie en geen bier dat er uit de machine komt op het moment dat je er een kopje onder zet. Het is op dit moment één van de meest geavanceerde koffiesystemen ter wereld waarbij de techniek volledig onder de kap plaatsvindt en de gast alleen de chromen taps ziet.

De Modbar is geïntroduceerd door twee Amerikanen. Ze vonden dat de huidige grote barista machines in restaurants en koffiezaken niet aanspraken en vonden dat het tijd werd voor iets nieuws. In Nederland introduceerde koffiebar Deli Roekoekoe als eerste de Modbar. Het is een trend die je steeds meer zal gaan zien in koffiebars en restaurants.

Duurzaamheid

De consument gaat steeds gezonder en bewuster leven. De verkoop van gezonde, authentieke en duurzame producten is aanzienlijk gegroeid. Van bedrijven verwacht de consument ook dat deze duurzaam onderneemt. De laatste jaren is er een flinke toename in producten met een keurmerk. Ook op koffie neemt de certificering toe.

De certificering is niet alleen goed voor de boeren. Het helpt de consument bij het maken van duurzame keuzes. De certificering van koffie geeft de consument de garantie dat de koffiebonen op een eerlijke en duurzame manier zijn geproduceerd. Maar de duurzaamheid trend gaat verder dan alleen een certificering.

In de koffiebranche valt er circulair gezien nog veel winst te behalen. Het komt erop neer dat je in een circulaire economie zoveel mogelijk grondstoffen in de biologische loop wil hebben en houden, en ze in de technische loop eindeloos wil hergebruiken. Verpakkingsmateriaal zit bijvoorbeeld nog in de technische loop en kan worden verbeterd met alternatieven voor het plastic dat wordt gebruikt.

Circulariteit in de koffiebranche

Consumenten willen graag eerlijke producten. Op dit vlak kun je als bedrijf natuurlijk niet achter blijven als het gaat om koffie. Een belangrijk trend op het gebied van koffie is dan ook circulariteit. Ofwel: het vinden van oplossingen voor voedselverspilling en het hergebruiken van materialen. Het streven is om zo min mogelijk waarde van grondstoffen en producten te vernietigen tijdens het gebruik. Het doel is om uiteindelijk zero waste en 100 % duurzaam te ondernemen. Deze trend zal de komende jaren alleen maar groter worden.

Starbucks test beker-recycling in Nederland

In elf vestigingen in Nederland is Starbucks reeds gestart met een nieuw recyclinginitiatief. Klanten kunnen gebruikte papieren bekers inleveren. Ze worden vervolgens verwerkt tot nieuwe papierproducten.

In Britse winkels werd het verzamelproces voor recycling al eerder met succes geïntroduceerd. Het gaat vooralsnog om een test in Amsterdam, Utrecht en Den haag. Volgens Starbucks zijn er al plannen om het initiatief uit te breiden naar meer locaties door het hele land. Starbucks neemt niet alleen bekers in, maar alle gebruikte papieren bekers.

Herbruikbare bekers (take- away bekers)

Starbucks biedt al langer dertig eurocent korting aan klanten die een herbruikbare beker meenemen. Ook worden zulke bekers voor twee euro in de vestigingen verkocht. Niet alleen Starbucks neemt de recycling en het gebruik van herbruikbare bekers serieus. Ook steeds meer barista’s starten dergelijke initiatieven. Bijvoorbeeld de koffiebar Back to Black. ’Een trend is dat steeds meer klanten zelf een beker meenemen. Wij doen mee aan dit initiatief en zien dat het enorm aanslaat. Ik denk dat ongeveer al 30% van onze klanten dit doet’, zegt Sybilla Jimmink, manager van Back to Black.

Composteren of bio-energie ontwikkelen van koffiedik

Koffie kan wat dat betreft niet duurzaam genoeg zijn. Duurzaamheid is meer dan enkel een duurzame koffieboon. In de gehele koffieproductieketen kan duurzaamheid worden doorgevoerd. Niet alleen tijdens het productieproces, maar ook na het produceren en consumeren van koffie kunnen we een bijdrage leveren aan een duurzame wereld. De restanten die overblijven na het koffiezetten, koffiedik, kan een tweede leven krijgen. Het kan op diverse manieren worden ingezet.