error warning success close check arrow-right arrow-left menu star star plus minus right

SEO Copywriting

Met een goede website kan u uw bezoekers in klanten omzetten. Dit doet u door hen te overtuigen uw product of dienst af te nemen. Behalve het technische aspect (de website) en het visuele aspect (de afbeeldingen) kan u ook moeite steken in de content van uw website. Wat de bezoekers lezen moet duidelijk en overtuigend zijn. Een SEO copywriter is gespecialiseerd in het schrijven van dit soort teksten voor websites.

Wat is SEO copywriting?

Copywriting is het schrijven van teksten voor marketingdoeleinden. SEO is de afkorting voor Search Engine Optimization (ofwel: zoekmachineoptimalisatie). Samen staan deze woorden dus voor het schrijven van marketingteksten met de zoekmachines in het achterhoofd. Een SEO copywriter is een tekstschrijver die gespecialiseerd is in zowel marketinggericht schrijven en de werking van zoekmachines.

Hoe gaat SEO copywriting in zijn werk?

Om beter het verschil tussen copywriting en SEO copywriting te begrijpen is het handig om te weten hoe SEO copywriting precies in zijn werk gaat. Allereerst dient u te weten hoe een zoekmachine werkt. Een zoekmachine als Google maakt gebruik van algoritmes. Dit zijn richtlijnen die bepalen welke websites de topposities in de resultaten krijgen. Een belangrijk onderdeel van deze bepaling is de content, ofwel de inhoud van uw website. Dit bestaat vooral uit teksten, maar ook uit afbeeldingen of filmpjes. U kunt dit tekstuele gedeelte flink verbeteren door een SEO copywriter hieraan te laten werken. Een SEO copywriter werkt op de volgende methode:

 

  • Hij of zij maakt gebruik van waardevolle inhoud. Enkel zeer relevante teksten zouden op uw website moeten staan. Deze teksten spelen in op de woorden waarop uw doelgroep in de zoekmachines zal zoeken.
  • De SEO copywriter zal veel gebruik maken van synoniemen. Een bepaald woord tien keer in de tekst terug laten komen wordt niet door zoekmachines gewaardeerd. Google heeft een bepaald systeem waarmee het synoniemen in de tekst kan herkennen. Behalve ‘voordelig’ kan u dus ook ‘goedkoop’ of ‘betaalbaar’ gebruikt worden in uw teksten, zonder dat zoekmachines hiervoor een lagere rating zullen geven (zelfs een hogere rating).
  • De teksten worden extra overzichtelijk gemaakt door koppen, subkoppen en opsommingen te gebruiken. Bezoekers willen snel kunnen vinden wat ze zoeken, anders zullen ze een andere website aanklikken.
  • Een andere methode om een tekst overzichtelijk te maken is woorden vetgedrukt, cursief of onderstreept maken. Behalve dat dit prettig is voor uw lezer, herkennen zoekmachines dit ook en zullen deze woorden extra waarde toekennen.
  • Er worden door veel SEO copywriters interne links in uw teksten geplaatst. Deze kunnen bijvoorbeeld naar andere pagina’s van uw website linken, maar ook naar een andere (relevante) websites. De SEO Copywriter zorgt er zo voor dat uw hele website goed wordt beoordeeld door zoekmachines, en niet enkel de pagina’s met goede content.

 

Zoals u ziet komt er erg veel kijken bij het schrijven van goede content voor het web. U kan dit zelf proberen, maar enkel de bovenstaande tips zullen niet genoeg zijn. Een SEO copywriter heeft erg veel ervaring, waardoor de kwaliteit van de teksten een stuk hoger zal liggen dan u zelf ooit voor elkaar zult kunnen krijgen.

Laatste update

Ontvang prijsopgaven van tekstschrijvers

Bespaar tot 40% in 2 minuten

Vergelijk tekstschrijvers

Gerelateerde artikelen

copywriter

Waarom zou u gebruik kunnen maken van een copywriter? Wat zijn de hoofdtaken van een copywriter en waar zal hij of zij komen te werken?

Lees meer

Wat is een copywriter ?

Copywriting is een vak apart. Wat houdt dit precies in? Dit bericht legt het verschil uit tussen een copywriter en een tekstschrijver.

Lees meer

SEO Copywriting

Hoe gaat SEO copywriting in zijn werk? Kan u dit zelf doen of is het verstandiger om een SEO copywriter in te huren?

Lees meer