error warning success close check arrow-right arrow-left menu star star plus minus right

copywriter

Natuurlijk kan u zelf prima een tekst schrijven… Toch? U kent uw product of dienst waarschijnlijk als geen ander. U weet alles over de functies, de kwaliteit van het materiaal of over waarom uw advies goud waard is. Daardoor vergeet u misschien niet enkel over uw product of dienst te vertellen, maar ook de klant te overtuigen met uw tekst. De tekst in de krant of op uw website moet niet enkel uw product of dienst aanprijzen, maar vooral aangeven waarom de lezer juist voor uw bedrijf zou moeten kiezen. Wat zijn de voordelen van uw dienst of uw product? Om een goed antwoord op deze vraag te geven kan een copywriter goed van pas komen. Voor meer informatie over copywriters is het raadzaam dit berichte verder te lezen.

Wat is een copywriter precies?

Een copywriter is iemand die voornamelijk met woorden in de weer is. De voornaamste taak van een copywriter is immers het produceren van teksten, en dan met name reclameteksten. Dit kan een copywriter doen voor elk medium; van een tekst in uw lokale krant tot een wereldwijd bericht over Facebook. Een copywriter houdt zich bij het schrijven van deze teksten vooral bezig met het verbinden van de klant aan uw product of dienst. Ook zal de copywriter onderzoek doen naar concurrentie en onderzoeken op welke gebieden uw bedrijf hiervan onderscheidend is. Meestal werkt een copywriter samen met een artdirector. De copywriter verzorgt de tekst, de artdirector het beeld. Dit is natuurlijk niet noodzakelijk, maar wanneer deze twee nauw samenwerken is er sprake van een reclamebureau.

De hoofdtaken van een copywriter

Over het algemeen verloopt een copywriter samen met zijn of haar klant een vast proces. Dit proces bestaat uit de volgende vijf stappen, die gelijk ook tot de hoofdtaken van een copywriter behoren:

  • Er wordt een eerste opzet van de (reclame)campagne gemaakt. Aan de hand van een gesprek krijgt de copywriter informatie over het bedrijf, het product en/of de dienst die moet worden gepromoot. Daarbij hoort hij specifieke wensen en het budget.
  • De eerste opzet wordt gepresenteerd. Nadat het plan is gemaakt voor de (reclame)campagne, kan deze eerste opzet gepresenteerd worden. Indien nodig kan dit plan bijgestuurd worden. Bij grote campagnes duurt deze fase erg lang, en is er meestal sprake van diverse ‘opzetten’.
  • Het concept wordt verder uitgewerkt door de copywriter. De opzet wordt geheel uitgevoerd en er wordt naar de resultaten gekeken. In deze fase zullen geen radicale wijzigingen doorgevoerd worden, enkel hier en daar wat schaafwerk.
  • Uiteindelijk kan de copywriter het resultaat presenteren aan de opdrachtgever.

Waar werkt een copywriter?

Sommige copywriters werken alleen, andere zijn werkzaam bij een reclame- of communicatiebureau. Meestal zijn bureaus gespecialiseerd in bepaalde sectoren. Ook is het voor een copywriter mogelijk zelf een bureau op te zetten of werkzaam te zijn bij de pr-afdeling van een groot bedrijf.

Laatste update

Ontvang prijsopgaven van tekstschrijvers

Bespaar tot 40% in 2 minuten

Vergelijk tekstschrijvers

Gerelateerde artikelen

copywriter

Waarom zou u gebruik kunnen maken van een copywriter? Wat zijn de hoofdtaken van een copywriter en waar zal hij of zij komen te werken?

Lees meer

Wat is een copywriter ?

Copywriting is een vak apart. Wat houdt dit precies in? Dit bericht legt het verschil uit tussen een copywriter en een tekstschrijver.

Lees meer

SEO Copywriting

Hoe gaat SEO copywriting in zijn werk? Kan u dit zelf doen of is het verstandiger om een SEO copywriter in te huren?

Lees meer