Onderzoek naar fouten binnen uitgebrachte offertes

Binnen Offerte.nl komen we elke dag tientallen offertes tegen. Onze partners maken op maat gemaakte offertes op basis van de wensen van onze aanvragers. Om zowel onze aanvragers als partners nog beter te helpen hebben we een kwalitatief onderzoek gedaan naar de fouten die ondernemers maken bij het opmaken van een offerte.

Inhoudsopgave

Wat hebben we onderzocht?

Om offertes goed met elkaar te vergelijken en te bepalen waar we op moeten letten binnen het onderzoek hebben we een aantal vaste kenmerken bepaald waar een complete en goede offerte aan moet voldoen. Op basis van onze eigen expertise en door te luisteren naar wat consumenten zelf belangrijk vinden hebben we offertes onderzocht op de volgende aspecten;

Belangrijk voor een offerte

  • Bevat NAW gegevens van de onderneming
  • Bevat NAW gegevens van de aanvrager/consument
  • Bevat KVK gegevens van de onderneming
  • Bevat geen spelfout(en)
  • Bevat geen spelfout(en) in eerste alinea
  • Bevat dagtekening
  • Bevat referentienummer
  • Geldigheidsduur genoemd
  • Duidelijke omschrijving van de werkzaamheden

Optioneel

  • Bevat begeleidend schrijven
  • Bevat algemene voorwaarden
  • Aantal woorden
  • Lay out

We hebben offertes uit verschillende branches onderzocht. De meeste offertes die wij onderzocht hebben zijn van bedrijven uit een van de volgende branches; boekhouders, mediators en uitvaartverzorgers.

De resultaten

Na alle offertes handmatig gecheckt te hebben zijn er de volgende resultaten uitgekomen. Opvallend is dat slechts 9,9% van de offertes als foutloos te bestempelen valt. Een offerte is foutloos wanneer het aan alle van de hierboven als belangrijk gemarkeerde aspecten voldoet.

Stat1

Verder werden er opvallend vaak spelfouten gemaakt. Uit navraag bij aanvragers blijkt dat dit een van de grootste ergernissen is. Spelfouten komen slordig over en kunnen suggereren dat er weinig moeite in de offerte is gestoken. In 36,6% van de onderzochte offertes zaten een of meerdere spelfouten. In 14,1% ging het zelfs om een spelfout in de eerste alinea.

Andere grote ergernissen van consumenten zijn;

  • Het niet bevatten van zijn/haar NAW-gegevens
  • Geen duidelijkheid omtrent de geldigheidsduur van de uitgebrachte offerte

Stat2

Onderzoek
We hebben kwalitatief onderzoek gedaan. Dit betekent dat we handmatig offertes hebben onderzocht en geanalyseerd. In totaal hebben we meer dan 100 offertes onderzocht.

foto van offertes