In dit artikel vertellen we jou wat SEA precies betekent. Naast de definitie van SEA vertellen we je ook hoe je dit het best kan toepassen voor jouw onderneming.

Inhoudsopgave

Wat is SEA?

SEA is een afkorting voor Search Engine Advertising en is onderdeel van Search Engine Marketing. Search Engine Marketing staat voor zoekmachine marketing en is een strategie waarmee je webpagina’s vindbaar maakt.

Het verschil tussen SEO en SEA is dat je met SEA adverteren en geld uitgeeft voor verhoogde zichtbaarheid. Bij SEO gaat het puur om inhoudelijke context en optimalisatie en de resultaten daarvan zijn niet direct inzichtelijk. Door SEA kom jij boven in de zoekresultaten te staan omdat je adverteert. In beide gevallen wordt jouw webpagina sneller vindbaar in zoekresultaten. Dit zorgt voor betere effectiviteit op het gebied van marketing en reclamecampagnes.

Via SEA kunnen mensen jouw pagina vinden via een advertentie. Tegen een betaling kan jij advertenties plaatsen naast de zoekresultaten. Als de gebruiker een door jouw gekozen woord of woordgroep intypt, verschijnt jouw webpagina bij de zoekresultaten. De adverteerder betaalt wanneer de gebruiker op de advertentie klikt. Je kunt SEA advertenties herkennen aan het “Advertentie-icoontje” bij webpagina’s tussen de zoekresultaten.

SEA wordt het meest gebruikt op Google, Google heeft het grootste marktaandeel op het gebied van zoekmachines. SEA kan op verschillende soorten zoekmachines worden toegepast, denk bijvoorbeeld aan Google, Bing, Youtube en Google shopping.

Lees ook: “Wat is SEO en hoe zet je het in voor jouw bedrijf?

Waarom SEA gebruiken?

Tegenwoordig wordt internet veel en op allerlei manieren gebruikt. Als je een probleem of vraag hebt, kun je waarschijnlijk met één zoekopdracht hierop antwoord krijgen. Zoekmachine gebruikers klikken vaak op de zoekresultaten die bovenaan staan.

Door SEA kun jij ervoor zorgen dat jouw bedrijf bovenaan de zoekresultaten komt te staan. Hierdoor word jij makkelijker vindbaar in zoekmachines. Dit betekent dat zoekmachine gebruikers sneller jouw bedrijf treffen als ze een woord of woordgroep intypen dat aansluit op jouw bedrijf. Dit verhoogt de effectiviteit van het genereren voor meer bezoekers en nieuwe klanten op jouw website.

SEA voordelen

Het toepassen van SEA heeft vele voordelen;

  • Je betaalt bijvoorbeeld voor een bepaald aantal bezoekers of een bereik.
  • Er is een duidelijk overzicht van kosten wat je per campagne betaald. Je bepaalt zelf wat je per campagne uitgeeft.
  • Er is een duidelijk overzicht over de resultaten die je met SEA behaald. Hierdoor kun je goed aflezen wat er goed en fout gaat.
  • Het gebruik én de mogelijkheden van internet blijven zich ontwikkelen. Meer kennis over SEA helpt je in de toekomst bij adverteren.

Hoe kun je zelf met SEA aan de slag gaan?

Het is mogelijk om zelf SEA te gebruiken en in te zetten. Dit is niet heel gemakkelijk, het kost tijd en moeite. Je hebt een bepaalde kennis nodig om dit efficiënt toe te passen. Daarom is het erg belangrijk dat je je eerst goed inleest in de basis, zodat je weet wat je te doen staat.

Allereerst moet je kijken naar welk bedrag je maximaal wilt uitgeven aan SEA campagnes. Neem een kijkje naar de resultaten van je website in de zoekmachine waarop je wilt adverteren. Aan de hand van deze resultaten kun je zoekwoorden (keywords) koppelen aan webpagina’s en erachter komen hoe jouw webpagina het best vindbaar wordt. Er zijn tools beschikbaar waarmee je de beste keywords vindt die bij jouw webpagina passen.Het is erg belangrijk dat je deze keywords achterhaald, want hierdoor optimaliseer je content en webpagina’s.

De lay-out en werking van je website is erg belangrijk. Een website moet voldoen aan een bepaald aantal eisen om goed te kunnen functioneren. Als je SEA toepast op je website is het handig om jezelf de volgende vragen te stellen:

  • Is mijn website gemakkelijk te navigeren?
  • Is mijn website overzichtelijk en professioneel genoeg?
  • Werkt mijn website snel genoeg? “
  • Met driemaal een positief antwoord en de nodige SEA kennis in huis ga je (eenvoudig) aan de slag om SEA toe te passen voor jouw website.

SEA uitbesteden?

Een andere optie is om SEA werkzaamheden uit te laten besteden. Niet voor niets zijn er SEA experts op de markt die zich hier volledig op richten. Wanneer je dit uitbesteed, dan betaal je voor de service van SEA professionals, die er voor zorgen dat dit proces goed verloopt. Hierdoor bespaar je tijd en krijg je meer zekerheid op het gebied van SEA.