A/B testing is een vorm van testen om inzichten over het koop en beweeggedrag van bezoekers te achterhalen. Uiteindelijk is het doel om aan de hand van A/B testing de webpagina’s of andere elementen te optimaliseren. Lees hieronder alles over hoe A/B testen voor meer conversie kan zorgen.

Inhoudsopgave

Wat is een A/B test?

Een A/B test is een manier van testen waarbij je 2 verschillende varianten van een pagina of elementen toont aan bezoekers. In een A/B test controleer je welke variant effectiever werkt voor jouw doel.

Bij A/B testing wordt altijd 1 element getest aan twee verschillende groepen. Voorbeelden waarbij A/B testing kan worden toegepast zijn o.a: webpagina’s, teksten, buttons, mails en afbeeldingen. Hierbij krijgt krijgt 50% van de bezoekers versie A en 50% versie B te zien. Zo kan je bijvoorbeeld testen of een groene knop beter werkt dan een rode knop.

De resultaten hiervan moeten uiteindelijk tot nieuwe inzichten of betere resultaten leiden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het testen van een mail met een link naar de website bovenaan de pagina en een versie met de link onderaan de pagina. Er wordt dan getest welke mail meer kliks naar de website oplevert: versie A of versie B.

Vanuit hier kan geanalyseerd worden welke elementen allemaal voor meer conversie zorgen en deze kunnen dan worden toegepast. Je kan dus voor elk los element een A/B test uitvoeren.

Hoe pak je A/B testing aan?

Om te starten met A/B testen is het belangrijk om een goed onderzoek op te stellen. Zo moet er worden worden vastgesteld wat je wil gaan vergelijken, wie de doelgroep is, hoe groot de doelgroep is en hoe je gaat meten. Er moet ook een duidelijke hypothese worden gesteld.

Voor het opzetten van een A/B test kun je verschillende programma’s gebruiken. Google heeft een gratis tool beschikbaar gesteld: Google optimize. Hiermee kan je A/B testen opzetten en meten.

Call to action
Om te beginnen met A/B testing moet er heel duidelijk worden bepaald wat je precies wil testen. Als je bepaald hebt wat je wil gaan vergelijken moet er een call to action aan toe worden gevoegd zodat mensen ook daadwerkelijk de keuze krijgen om actie te ondernemen of niet.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan het testen van een button met de tekst: ‘’Klik hier voor informatie!’’ en een button met de tekst: ‘’Graag meer info? Klik op de onderstaande knop’’.

Bij beide buttons is een duidelijke call to action aanwezig wat er voor zorgt dat mensen bewust wel of niet kiezen om te klikken. Je wil tijdens het A/B testen graag weten welke button meer kliks op levert en dus de betere optie is.

Multi variation test
Voortdurend willen mensen meerdere dingen tegelijk gaan veranderen en testen omdat dit sneller en efficiënter lijkt dan elke keer 1 verandering per test te doen. Dit neemt alleen juist de effectiviteit van het A/B testen weg.

Als je namelijk meerdere dingen aan je pagina gaat aanpassen en dan gaat meten welke versie meer kliks heeft opgeleverd weet je niet welke aanpassing verantwoordelijk is geweest voor de stijging.

Groepsgrootte en duur
Om te bepalen hoe groot de groep is moet er worden gemeten wat de bezoekersaantallen van voorgaande periodes zijn. Als het gemiddelde een goed representatief aantal is kan je +/- deze groepsgrootte kiezen omdat dit een gemiddeld aantal is wat zeker op jouw website komt.

Als het een klein aantal bezoekers is moet er wat langer worden doorgegaan met de test om zo een representatief aantal te krijgen. De duur van de A/B test kan je berekenen met online tools of aan de hand van je onderzoeksplan bepalen.

Testtools geven soms aan dat ze genoeg data hebben verzameld om te stoppen met de test. Houd in ieder geval een reële test duur aan van één week tot een paar weken.

Succes!