error warning success close check arrow-right arrow-left menu star star plus minus right phone

10 tips leadgeneratie website✅

10 tips voor lead generatie - Website

Views: 655

Als ondernemer wil je vooral groeien, in klanten en in omzet. Die twee zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Je bent altijd bezig met het verbeteren van je product of dienst. Je doet er alles aan zodat je klanten tevreden terugkeren. Er is altijd werk te doen, maar waarmee begin je?

Verbeter je CTR (click trough rate). Zorg voor kwalitatief goede content. Werk aan betrouwbaarheid (reviews, keurmerken, diploma’s, awards, prijzen, erkende expert aan het woord). Zorg voor een duidelijke sales funnel van de bezoeker naar de inschrijving nieuwsbrief, inschrijfformulier of offerteaanvraag. Verbeter de conversieratio van bezoekers. Conversion rate (succespercentage).

Als je veel met klanten bezig bent, begin dan met het verbeteren van de gebruikerservaring van je website. Veel bedrijven laten daar steken vallen. Wij geven je tien waardevolle tips over hoe jij ervoor kunt zorgen om meer leads te genereren via je website.


1. Stuur relevant verkeer naar je site

Dit klinkt natuurlijk logisch maar hoe bepaal je welk verkeer relevant is? Schets een profiel van de klanten. Analyseer je bezoekers via Google Analytics*. Bepaal je ideale doelgroep als je die nog niet hebt.

Hoe beter je website aansluit op de bezoekers, hoe hoger de conversie zal zijn. Een conversie hoeft niet alleen een sale te zijn. Een ingevuld offerteformulier, inschrijving voor de nieuwsbrief of het delen van een artikel kunnen ook conversies zijn. De sale is de laatste stap. Dus zorg ervoor dat het verkeer dat je genereert, past bij je product of dienst.

*Google Analytics is een gratis dienst van Google om statistieken van een website te verzamelen en gedetailleerd weer te geven. Het doel van deze dienst is om de beheerder van de website een duidelijk beeld te geven van onder andere de bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaves. Bron Wikipedia

2. Zorg voor relevante content

Je weet nu welk soort bezoeker je op je website wilt hebben. Wat trekt deze groep mensen aan? Onderzoek welke content voor hen relevant is. Dit kan zowel online als offline.

Offline

Vraag je betalende klanten eens waarom zij nou juist voor jou hebben gekozen. Vraag naar hun interesses en welke blogs en onderwerpen voor hen belangrijk zijn. Dit kan je via een enquête doen of door ze persoonlijk te vragen. Zorg dat het niet te veel tijd in beslag neemt want dan haken mensen af.

Online

Je kunt een tool gebruiken zoals de Keyword Planner* in Google Ads. Deze tool helpt je om relevante zoekwoorden te vinden voor je webpagina.

  • Verzin een hoop potentiële onderwerpen die binding hebben met jouw onderneming.
  • Zet die woorden in een tool waarmee je zoekwoorden vindt.
  • Krijg een duidelijk beeld van waar men op zoekt.
  • Zorg ervoor dat de belangrijkste zoekwoorden in je tekst voorkomen.
  • De zoekwoorden moeten met de tekst op de webpagina te maken hebben.
  • Gebruik de zoekwoorden in de titel en tussenkopjes.
  • Gebruik zoekwoorden af en toe in de tekst.

Door de belangrijkste zoekwoorden in je tekst te gebruiken weet Google waar je tekst over gaat. Dit wordt gekoppeld aan de zoekopdracht van een gebruiker van Google Search.

*Google Keyword Planner is een gratis dienst binnen Google Ads om informatie te krijgen over de zoekwoorden die mensen gebruiken en hoe vaak er maandelijks op wordt gezocht. Je hebt een (gratis) Ads account nodig om dit te gebruiken.

3. Optimaliseer je landingspagina

De volgende stap is het optimaliseren van je teksten. Er zijn ontelbare regels om dit goed te doen – het (Search Engine Optimization) is dan ook een vakgebied binnen online marketing – maar hier zijn wat richtlijnen.

Gemiddeld genomen scoort lange tekst beter dan korte tekst. Als je goed gevonden wil worden in Google, zorg er dan voor dat de content meer dan 1000 woorden bevat. Dat gezegd hebbende, is het vooral belangrijk dat je content nuttig is voor de lezer.

Geef de bezoeker waar ze behoefte aan hebben

De vuistregel voor het maken van bruikbare content is dat je de bezoeker geeft waar ze naar zoeken. Beantwoord de vraag eerst, en wijd dan pas uit. Bezoekers zijn snel weg als ze het antwoord op hun vraag niet gelijk kunnen vinden. Dat is juist slecht voor jouw vindbaarheid.

Wees zo volledig mogelijk, zelfs zo volledig dat alle vragen over dit onderwerp beantwoord worden op de landingspagina. Zorg ervoor dat ze geen brandende vragen meer hebben. Doorverwijzen naar andere relevante pagina’s zoals officiële bronnen is natuurlijk ook goed. Zorg er wel voor dat het nuttige pagina’s zijn. Dit helpt je online vindbaarheid te vergroten.

Voorbeeld

Je genereert leads voor boekhouders en de bezoeker heeft gezocht op “inkomstenbelasting ondernemers”. Je gebruikt de juiste zoekwoorden en beantwoordt de meeste vragen op een daadkrachtige manier. Vervolgens link je door naar de Belastingdienst voor Ondernemers. Dan is dit natuurlijk heel relevant voor de bezoeker.

4. Gebruik een logische titel, meta descriptie en URL

Titel, tussenkopjes en headings

Een titel heeft het meeste effect op de CTR (klikratio). Zorg ervoor dat je een pakkende titel gebruikt. Dit zorgt ervoor dat meer mensen op je pagina klikken. Dit geldt zowel voor je landingspagina’s als je advertenties. Gebruik altijd tussenkopjes voor structuur.

Headings geven structuur aan je tekst en zorgen ervoor dat Google ze goed kan lezen. Een titel moet een heeft altijd een H1 tag. Tussenkopjes krijgen H2 en verdere content eventueel H3, H4 enzovoort.

*De klikratio (CTR) is de verhouding tussen het aantal klikken op jouw pagina en het totale aantal impressies hiervan. Het CTR wordt uitgedrukt in een getal of percentage. In dit geval is hoger altijd beter.

Meta descriptie

Daarnaast speelt de meta descriptie een belangrijke rol. Dit is het stuk tekst dat onder de link naar je website staat. Het dient als een korte beschrijving van je pagina. Geef in enkele zinnen aan wat de bezoeker gaat vinden en waarom ze het moeten lezen.

URL

Als laatste speelt de URL een rol. Dit is de link waar de bezoeker naartoe wordt gestuurd. Ook deze moet duidelijk zijn. Een goede structuur is: bedrijfsnaam + pagina + content. Gebruik hierbij alleen steekwoorden en streepjes tussen de woorden. Laat voegwoorden weg.

Voorbeeld


Tips Opvolging Offerteaanvragen | Offerte.nl

Meta descriptie

“Haal meer klanten uit jouw offertes. Verhoog je conversie. 12 handige tips...uit ervaring”

Uit de titel kun je direct afleiden waar het over gaat en wie de auteur is. De omschrijving bevestigt dit nogmaals maar dan uitgebreider.

De URL maakt ook direct duidelijk wat de landingspagina is.

Wil je meer succes met offertes? Lees dan Tips opvolging offerteaanvragen om meer klanten binnen te halen.

Hoge bounce rate

Een hoge bounce rate is niet altijd slecht. Een website zoals Weeronline.nl dient om de weersvoorspelling te weten te komen. Op de pagina zie je direct wat voor weer het wordt. Dan is de bezoeker geholpen en is het dus ook niet erg dat hij of zij de website meteen weer verlaat.

Het is daarentegen wel slecht als de bezoeker vervolgens andere websites bezoekt voor dezelfde informatie. Google haalt uit dit gedrag dat de bezoeker niet heeft gevonden waar diegene voor zocht. Het weer in Amsterdam in dit geval.

5. Zorg voor een call-to-action

Een tekst zonder call-to-action levert vaak niets op. Bezoekers moeten gestuurd worden om een actie te ondernemen. Dit kan door middel van links naar het product (of dienst), een tijdelijke aanbieding of inschrijving voor je nieuwsbrief voor gratis advies. Zorg er in ieder geval dat er een opvolging plaatsvindt. Maak duidelijk wat de potentiële klant kan verwachten.


Voorbeeld

“De eerste 10 aanmeldingen ontvangen 20% korting.”

Zo creëer je zowel een incentive als een gevoel van urgentie. Let wel op dat wanneer je een cadeau weggeeft, de kwaliteit van je product of dienst ondergeschikt raakt. Het moet niet zo zijn dat ze alleen geïnteresseerd lijken in je product of dienst omdat ze een cadeau krijgen. Dan is de kwaliteit van de lead niet goed.

Een gratis intakegesprek voor een offerte van een schoonmaakbedrijf is wel weer relevant. De klant krijgt persoonlijk advies op maat en het schoonmaakbedrijf krijgt de mogelijkheid om alles in kaart te brengen. Het doel moet altijd een win-win situatie zijn.

“Schrijf je in voor onze nieuwsbrief om de eerste te zijn die onze tips krijgt/de beste aanbiedingen ontvangt.”

Op deze manier zorg je voor zachte conversies. Bezoekers worden gestimuleerd om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief, een sterk marketingkanaal. Dat kan leiden tot nieuwe sales.

“Dit product heeft de hoogste beoordeling gekregen in zijn klasse voor prijs-kwaliteitsverhouding.”

Zo stimuleer je bijvoorbeeld harde sales. Je geeft informatie over een aantal producten. Je geeft aan waarom ze zo’n goede keuze zijn en plaats een link naar het product. De drempel voor het doen van een aankoop is dan laag.

6. Gebruik visuele content

Mensen zijn visueel ingesteld. Daarom maken bedrijven gebruik van modellen en prachtige foto’s. Beeldmateriaal speelt in op een (onderbewuste) behoefte. Een aantrekkelijk model zorgt ervoor dat mensen ze de advertentie bekijken en je hiermee associëren. Jouw product of dienst wordt ook weer in verband gebracht met het model. Let er wel op dat het bij je aanbod past. Het verkopen van verzekeringen doe je niet met een schaars gekleed model. Dan past een foto van een blije vrouw of familie beter.

Voorbeeld 1

Als je een restaurant of foodblog hebt dan werken foto’s van eten natuurlijk op het hongergevoel in. Een foto van je beste hamburger scoort dan goed, zeker net voor lunchtijd. De visuele content moet je pagina aantrekkelijker maken om naar te kijken. Het moet een behoefte opwekken en nooit verwarrend zijn.


Voorbeeld 2

Probeer je leads te genereren voor je schoonmaakbedrijf, dan is dit plaatje relevant. Het is nogmaals een bevestiging voor de bezoeker dat de bezoeker op de juiste plek is voor het inschakelen van een schoonmaakbedrijf.


7. Zorg ervoor dat je webpagina’s op elk apparaat werken

Tegenwoordig heeft bijna iedereen een smartphone. Meer mensen zoeken tegenwoordig vaker via hun mobiel dan via desktop of laptop. Je wilt dus dan die groep je webpagina ook goed kan lezen en kan converteren.

De conversies verschillen voor elk bedrijf per apparaat. Zoek daarom uit waar jouw klanten mee converteren. Voor het ene bedrijf is dat op mobiel maar voor het andere bedrijf is dat toch nog op de pc. Wel kun je ervoor zorgen dat het proces op elk apparaat zo makkelijk mogelijk verloopt. Heb je een inschrijfformulier? Dit moet ook op een smartphone makkelijk te doen zijn.

Voorbeeld

Deze pagina is voor mobiel uitermate geschikt. Men ziet direct wat het doel is van de pagina, alle tekst wordt meegeschaald naar het formaat scherm en je kun reviews van klanten lezen en prijzen opvragen.


8. Begin met A/B testen

Hoe kom je erachter wat werkt? Door te testen. Een A/B test meet het verschil tussen twee variabelen. Door steeds een verandering te maken, kun je nagaan wat beter converteert. De kleinste verandering kan soms grote gevolgen hebben. Dit kost tijd maar het gebruiken van harde data voor veranderingen werkt beter dan op onderbuikgevoel. Je stuurt een deel van de bezoekers naar de pagina met een verandering en een deel naar de oude pagina. Dan bepaal je na een X-aantal bezoekers welke beter converteert.

Let wel op dat je niet meerdere dingen tegelijk aanpast, want dan weet je niet welke verandering welk effect heeft behaald. Test met teksten, kleuren, plaatjes en call-to-actions. Je kunt oneindig blijven testen!

Voorbeeld

Test bij het invullen van een offerteformulier hoeveel vragen je gaat stellen. Meet de conversie als je van 8 naar 4 vragen gaat.

Meestal zorgt minder moeite voor een hogere conversie. Zorg er wel voor dat je nog steeds alle benodigde informatie krijgt. Als je geen contactgegevens vraagt, dan kun je het ook niet typeren als een lead. Je moet wel een e-mail, telefoonnummer of adres hebben van de bezoeker. Dat spreekt hopelijk voor zich.

9. Zorg dat je betrouwbaar overkomt

Klanten hechten veel waarde aan betrouwbaarheid. Steeds meer mensen kijken naar reviews van andere klanten. Zowel op jouw website als op derde partijen.

Je kunt zelf beginnen met het verzamelen van reviews van klanten. Zet (met hun toestemming) hun ervaringen online, of anonimiseer ze. Ben je lid van een branchevereniging? Vermeld dit op je site. Heb je bepaalde keurmerken of diploma’s? Maak dit duidelijk.

Ben je een expert in je vakgebied? Geef aan waarom je dit bent. Vertel je verhaal op de “over ons” pagina. Waar sta je voor en hoe ben je begonnen. Waarom vind je het werk zo leuk? Zorg er in ieder geval voor dat de bezoeker een gevoel van vertrouwen krijgt. Ook foto’s van teamleden kunnen hieraan bijdragen.

Tip

Wat vindt de potentiële klant over jou als hij of zij online zoekt op “jouw naam + ervaring of review”. Zijn dit goede ervaringen? Prima. Ga zo door. Zijn het vooral negatieve ervaringen? Dan heb je heel wat werk te doen.

10. Geef duidelijke uitleg en voorwaarden

Geef een duidelijk omschrijving en uitleg hoe jouw website werkt. Makkelijk is in dit opzicht goed. Wat gebeurt er nadat ze een aanvraag of aankoop hebben gedaan? Zijn hieraan kosten verbonden? Hoe lang zal het duren? Geef een goed beeld van het hele proces.

Tegenwoordig speelt privacy een dominante rol in onze samenleving. Ook bedrijven spelen hierop in. Niemand wil een situatie zoals Facebook heeft gecreëerd. Ook met de nieuwe wet, AVG (algemene gegevens verordening), is het verplicht om een privacy verklaring op je website te hebben.

Maak deze niet alleen voor jezelf maar juist voor de klant. Een duidelijke omschrijving schept vertrouwen, een juridische schrikt af. Geef aan waarom je bepaalde gegevens nodig hebt en wat je hiermee gaat doen en hoe lang je ze bewaart.

Bonus tip – Koop leads in

Naast al deze tips om natuurlijke leads binnen te krijgen is het een big business om leads in te kopen. Dat kan op talloze manieren. Er zijn namelijk genoeg bedrijven die leads verzamelen en doorverkopen.

Maak duidelijke afspraken over de:

✅ Prijs per lead

✅ Budget

✅Soort leads

✅Regio

✅Aantal

✅Periode

✅ Betalingstermijn

Ook niet onbelangrijk is hoe je de leads wilt ontvangen. Via sms of e-mail? Als CSV of tekstdocument? Vraag van tevoren een offerte aan of meld je gelijk aan bij Offerte.nl. Inschrijven via deze link Bedrijf aanmelden – Offerte.nl betekent dat de eerste aanvraag gratis is!

Als dat geen leuke call-to-action is…

Vraag ook hoe de leads worden gegenereerd. Sommige leadgeneratie bedrijven werken met winacties. Je moet goed overwegen of dit interessant is voor jouw bedrijf. Deze leads hebben namelijk niet zelf een aanvraag ingediend.

“Vul deze vragenlijst in en ontvang een waardebon”

De mensen die hieraan meedoen, zijn voornamelijk geïnteresseerd in de waardebon en niet in jouw product of dienst.

Als er een vraag tussen staat zoals: “Heeft u een uitvaartverzekering - Ja/Nee”.

Bij het antwoord “nee” worden de gegevens doorverkocht aan een uitvaartverzorger. De conversieratio zal een stuk lager zijn dan wanneer de lead wordt gegenereerd via een zoekopdracht in Google op de term “uitvaartverzekeringen vergelijken”.

Zeker wanneer de bezoeker vervolgens aankomt op een pagina met relevante content over uitvaartverzorgers, de werkwijzen en de tarieven. Als ze dan besluiten een aanvraag te doen is de lead van een uitmuntende kwaliteit.

Een leadpartij die via winacties werkt zal ze voor een hele lage prijs verkopen omdat ze weten dat er nauwelijks iemand converteert. Zeker bij diensten zal het bijna onmogelijk blijken.

Offerte.nl genereert alleen leads vanuit de vraag van potentiële klanten. Alleen als men zoekt op het product of de dienst en een aanvraag doet. Beoordeel bij elk leadgeneratie bedrijf het rendement op de investering*.


Reken alle tijd mee zoals van het maken van offertes, nabellen van offerteaanvragen tot de omzet en marge die vanuit de leads voortkomen.

Auteur: Vincent de Vries - Voeg me toe op Linkedin